Малими кроками до великої мети:  інклюзивні інновації ТНПУ ім. В. Гнатюка (ФОТО) (ВІДЕО)




Малими кроками до великої мети:

інклюзивні інновації ТНПУ ім. В. Гнатюка



Впродовж останніх років Тернопільський національний педагогічний університет ім. Володимира Гнатюка системно впроваджує інклюзивну політику в усі сфери свого функціонування.

Наш університет прагне не лише відкрити двері усім бажаючим здобути вищу освіту, але й створити гідні умови навчання відповідно до можливостей та потреб абітурієнтів. Саме це і називається інклюзією в освіті: збільшення ступеня участі осіб із інвалідністю чи іншими потребами у спільному освітньому просторі, рівний доступ до якісної освіти, наукової діяльності, творчого самовираження, досвіду роботи.

Пандус для безперешкодного відвідування університету.
Пандус для безперешкодного відвідування університету

Вважаємо також першочерговим завданням підготувати конкурентоздатних фахівців, які готові працювати в умовах інклюзивного освітнього закладу. Відповідний досвід вже  накопичено на факультеті педагогіки та психології.


Так, викладачами кафедри педагогіки та менеджменту освіти впродовж останніх п’яти років викладаються такі предмети як «Основи інклюзивної освіти» та «Інклюзивна педагогіки». Укладено їх навчально-методичний комплекс, опубліковано навчально-методичний посібник, методичні рекомендації до вивчення дисципліни, практикум, а також розроблено рекомендації щодо проходження педагогічної практики в класі з інклюзивною формою навчання. Додатково введено змістовий модуль «Основи інклюзивної освіти» і у навчальну дисципліну «Педагогіка», яка викладається на усіх факультетах університету.


Майстри виробничого навчання діляться своїм досвідом роботи зі студентами з особливими потребами
Майстри виробничого навчання діляться своїм досвідом роботи зі студентами з особливими потребами

Підготовка фахівців у галузі психології до роботи з дітьми з особливими потребами здійснюється також і викладачами кафедри практичної психології уже впродовж багатьох років. На освітньо-кваліфікаційному рівні бакалавр викладаються такі прикладні дисципліни як «Основи дефектології», «Патопсихологія», «Клінічна психологія», у яких розглядаються проблеми нозології різних функціональних розладів, їх прояви, види, особливості та шляхи реалізації різних форм психологічного супроводу таких дітей. Студенти мають можливість на практиці набути певних умінь і навичок щодо роботи з такими дітьми. Зокрема, деякі лабораторні заняття з курсу «Основи дефектології» проводяться безпосередньо в Петриківському дитячому будинку-інтернаті. Психологічна реабілітаційна практика, яку студенти проходять на четвертому курсі, також проводиться на базі закладів спеціальної освіти або закладів реабілітації дітей з особливими освітніми потребами. На освітньо-кваліфікаційному рівні магістр практична підготовка фахівців до роботи з дітьми у рамках інклюзивної освіти продовжується  під час викладання курсу «Психологічний супровід розвитку дітей з особливими потребами», в якому особлива увага приділяється розкриттю форм і методів емоційної підтримки дітей з функціональними обмеженнями та з емоційними розладами.


Також на факультеті при кафедрі соціальної педагогіки і соціальної роботи діє  «Клуб соціальних ініціатив та волонтерства ТНПУ ім.В.Гнатюка», керівником якого є Ольга Водяна. Студенти проводять надзвичайно активну волонтерську діяльність, є організаторами та учасниками благодійних акцій, співпрацюють із громадськими організаціями, благодійними фондами, спеціалізованими школами та різноманітними центрами, які спрямовані на вдосконалення інклюзивної освіти в Україні та мають на меті створення умов для сприятливої соціалізації та успішної реалізації всіх можливостей дітей з особливими потребами.

Учасники Клубу соціальних ініціатив та волонтерства завітали до ГО Центр розвитку дітей з аутизмом та іншими розладами Золотий ключик та розмалювали стіни закладу
Учасники Клубу соціальних ініціатив та волонтерства завітали до ГО Центр розвитку дітей з аутизмом та іншими розладами "Золотий ключик" та розмалювали стіни закладу


Вже декілька років спільними зусиллями студентів та викладачів під керівництвом Галини Полюги (кафедра інформатики та методики її навчання) й  КП «Тернопільелектротранс» за підтримки директора ТЕТ Андрія Мастюха реалізовується соціальний проект «Тролейбус щастя», у рамках якого напередодні свята св.Миколая 2017 р. було прикрашено та інформаційно доповнено тролейбус №160 на тематику освіти дітей та молоді з інвалідністю у співпраці з відповідними закладами освіти, а також реалізовано захід «Свято Миколая», у якому взяло участь близько 380 дітей з особливими потребами (заклад освіти І-ІІІ ст. «Тернопільський обласний навчально-реабілітаційний центр»; Тернопільська спеціальна загальноосвітня школа Тернопільської міської ради для дітей з особливими потребами; Тернопільська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ст. Тернопільської обласної ради; дитячий садочок №2 «Тепла долоня»). Під час заходу дітей розважали помічники Святого Миколая: студенти спеціальностей «Театральне мистецтво», «Музичне мистецтво» з викладачем Валентиною Водяною, «Біологія» з викладачем Наталією Міщук, «Психологія» з викладачами Галиною Гончаровською і Соломією Чопик, а також клуб волонтерів університету з керівником Ольгою Водяною.

Вдале завершення проект
Вдале завершення проекту  «Тролейбус щастя»

Більше про проект тут


Вагому роль у підготовці майбутніх фахівців відіграють викладачі університету. З метою підвищення їх обізнаності у сфері інклюзивної освіти, удосконалення методики викладання навчальних дисциплін розроблено інформаційну сторінку у системі Центру дистанційного навчання, на якій розміщено посилання на ресурси, глосарій з теми інклюзії та відповідну науково-методичну літературу.


Накопичений досвід дозволив вже у січні 2018 р. відкрити інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ), мето якого є: «покращення умов для отримання студентами з інвалідністю доступу до якісної освіти та інших послуг в університеті; здійснення підтримки батьків абітурієнтів, освітян, громадськості та сприяння впровадженню інклюзивної освіти в регіоні шляхом реалізації функцій Центру».


Ознайомитися із конкретними завданнями центру можна тут


Вже на сьогодні результатом діяльності ІРЦ стало підписання угоди про співпрацю із Тернопільським обласним краєзнавчим музеєм у питаннях створення інклюзивного середовища.

Процес підписання договору і визначення шляхів його реалізації
Процес підписання договору і визначення шляхів його реалізації

 І, як наслідок, представниками ІРЦ проведено лекторій для музейних працівників на тему «Інклюзія в музеї» і спільно із музеєм та представниками Пласту – Національної скаутської організації 1 червня 2018 р. організовано інклюзивний захід «Свято дитини» для дітей і молоді з нормотиповим розвитком та особливими потребами.



Крім цього, працівники ІРЦ систематично проводять презентаційні заходи про особливостей реформування освітньої галузі, зокрема її інклюзивного аспекту під час курсів підвищення кваліфікації викладачів професійно-теоретичної підготовки та майстрів виробничого навчання закладів професійної освіти, які проводяться на базі навчально-методичного центру професійно-технічної освіти у Тернопільській області відокремленим структурним підрозділом «Львівський навчально-науковий центр професійної освіти» Національного педагогічного університету ім. М. Драгоманова.


Про поточну діяльність інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім.В.Гнатюка  і з метою налагодження співпраці запрошуємо на офіційну сторінку

Відповідно до вимог пункту 2 Указу Президента України від грудня 2017 р. № 401/2017 «Про внесення змін до пункту 3 Положення про національний заклад (установу) України» укладено Порядок супроводу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у Тернопільському національному педагогічному університеті ім. В. Гнатюка. Цей документ регламентує обсяг та форми надання допомоги даній категорії населення в отриманні необхідної інформації та пересуванні в межах університетських приміщень. Крім цього, корпуси університету обладнанні зручними пандусами, які мають відповідний експертний висновок. Завдяки ним, особи з порушенням опорно-рухового апарату чи із візочками з немовлятами мають змогу безперешкодно потрапити у приміщення. До нового навчального року передбачено облаштування сходів спеціальним маркуванням для осіб з порушенням зору. Для цієї ж категорії осіб йде робота з адаптації офіційного сайту університету.


Зазначимо, що в університеті вже навчаються студенти з особливими потребами, до побажань та рекомендацій яких керівництво університету завжди прислухається. Так, 15 травня 2018 р. відбулася робоча зустріч під гаслом «Нічого для нас без нас!»  працівників інклюзивно-ресурсного центру університету зі студентами з особливими потребами та тими, хто їх супроводжує у навчальному процесі. Під час якої було визначено не лише позитивні моменти здобуття освіти в університеті, але й укладено перелік завдань, розв’язання яких, на думку учасників, має покращити умови навчання осіб з інвалідністю.


Також, з метою визначення пріоритетних завдань адаптації та модифікації в університеті, до 1 серпня 2018 р. триває опитування майбутніх абітурієнтів.


Запрошуємо долучитися до опитування


Звичайно, що створення інклюзивного освітнього простору потребує чималих коштів. На даний час університет очікує результатів конкурсу грантів, на які були подані проекти облаштування спеціальних приміщень та проведення різних заходів. Зокрема, це конкурс малих грантів від Посольства Федеративної Республіки Німеччина, Програма малих грантів громадської дипломатії – освіта і культура Посольства США в Україні. Крім цього налагоджена тісна співпраця із Masarykova univerzita (Університетом Масарека), що є другим за кількістю студентів в 
Чеській республіці. Зокрема, у підготовленому договорі відведено чільне місце співпраці у впровадженні інклюзії, адже Університет Масарека є центром ЄС щодо розробки питань інклюзії.


Таким чином, ТНПУ ім.В.Гнатюка демонструє відкритість, досвід та готовність до змін, впровадження інновацій, готовність співпрацювати.

Ми віримо, що малими кроками дійдемо до великої мети!


Більше фото можна переглянути в альбомі

Матеріал надали:


завідувач кафедри педагогіки та менеджменту освіти

Мешко Г.М.


завідувач кафедри практичної психології

Радчук Г.К.


асистент кафедри  соціальної педагогіки та соціальної роботи  

Водяна О.В.


керівник соціального проекту «Тролейбус щастя»

Полюга Г.Ю.


керівник інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім. В. Гнатюка

Удич З.І.


До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси