Участь професора ТНПУ
Оксани Боднар
у конференції в Брюсселі
Протягом 28-29 вересня у Брюсселі (Бельгія) проходила фінальна конференція «Leadership and Organisation for Teaching and Learning at European Universities» («Лідерство та організація викладання та навчання в європейських університетах») – у межах проекту LOTUS (2020-2022), що фінансується Erasmus+.
Конференція відбувалась у Королівській фламандській академії науки та мистецтв Бельгії у Брюсселі (Royal Flemish Academy of Belgium for Science and the Arts).
Королівська фламандська академія науки та мистецтв
Підсумкова конференція LOTUS організована Європейською асоціацією університетів (EUA - European University Association) у партнерстві з консорціумом проекту LOTUS. Наш Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка є активним учасником цього проекту з 2020 року.
Афіша конференції
Проект LOTUS має на меті зробити внесок у розвиток потенціалу та управління стратегічними змінами для навчання та викладання у закладах вищої освіти (ЗВО) по всій Європі, а також продемонструвати, як різні учасники, включаючи ЗВО, а також міністерства, національні агенції, університетські асоціації, студенти та персонал профспілки тощо можуть підтримувати трансформацію та інновації навчання та викладання.
Робота конференції складалась класично: пленарні доповіді провідних спеціалістів європейських університетів та робота секцій-лабораторій. Розпочала конференцію Терез Чжан (Thérèse Zhang), заступник директора з політики вищої освіти Європейської асоціації університетів, яка ознайомила присутніх з університетами, які представляли учасники. Її тема виступу була «Лідерство у викладанні та розробці політики: презентація уроків» (Leadership in teaching and policy developments: presentation of lessons learnt from). До речі, емблему нашого університету було видно на слайді під час її виступу.
Розмова за ковою з Крістіною Ленарт (Університет Етвеша Лоранда, Угорщина)
Наступний виступ був на тему «Роль лідерства в інституційній трансформації» («Leadership’s role in institutional transformation»). Його презентували Томас Естерманн (Thomas Estermann), директор з управління, фінансування та розвитку державної політики, який відповідає за роботу EUA, зокрема за спрямовану на зміцнення автономію, управління, менеджмент та фінансову стійкість університетів і Луїза Бунеску (Luisa Bunescu), політичний аналітик у відділі управління, фінансування та розробки державної політики EUA.
У другій пленарній частині основну доповідь презентував Б’єрна Стенсакера (Bjrn Stensaker), проректор з питань освіти, Університет Осло, Норвегія. У своїй доповіді він представив свій дослідницький інтерес у сферах управління, реформування політики та організаційних змін у вищій освіті, особливо пов’язаних із забезпеченням та покращенням якості. А також презентував свою книгу: Elken, M. & Stensaker, B. (2022) Bounded innovation or agency drift? (Обмежена інновацій чи дрейф агенства?).
Під час конференцій працювали такі секції-лабораторії:
-
Адаптація освітньої пропозиції: до чого, до кого і що це означає?
-
Світ вчителів: розвиток персоналу, академічна кар’єра, екосистема викладання.
-
Міжінституційна співпраця.
-
Цифровізація в навчанні та викладанні.
Професор О. Боднар працювала у першій секції «Адаптація освітньої пропозиції: до чого, до кого і що це означає?» («Adapting the educational offer: to what, to whom, and what does it mean? Co-facilitators»), модераторами якої були Нора Янсоне-Ратініка (Nora Jansone-Ratinika), доцент та директор його Центру розвитку освіти Ризького університету Страдіня (Rīga Stradiņš University) та Рубен Янсенс (Ruben Janssens), магістр, член Виконавчого комітету Європейської студентської спілки у Бельгії, захисник інтересів студентів у політиці вищої освіти щодо якості освіти, особливо щодо навчання та викладання, цифровізації та психічного здоров’я.
Завданням тренінгу було: сформулювати виклики і рішення (CHALLENGES AND SOLUTIONS) для гнучкості навчання та викладання в університетах у ракурсі вирішення таких проблем як: стійкість, різноманітність, компетенції L&T на основі робочого місця, L&T на основі симуляції, синергія L&T і досліджень, інновації на базі даних, трансверсальна компетентність, міждисциплінарність, етика та чесність (Sustanability, Diversity, competency-based, workplace-based L&T, Simulation-based L&T, Synergy of L&T and research, Data-drive innovations, Transversal competence, Interdisciplinatity, Ethics and Integrity). Завдання було достатньо складне, оскільки передбачало участь кожного члена групи, зокрема треба було написати свої рішення, вклеїти у спеціальну таблицю, а потім його обґрунтувати. Хочу підкреслити, що вся конференція велась виключно на андійській мові без перекладачів.
Оксана Боднар разом з Люсією Константіну (Агентство із забезпечення якості та акредитації у вищій освіті), Кіпр) та Ніно Чікхаладзе (Тбіліський державний університет
Під час перерви Оксана Боднар разом з Ніно Хікхаладзе (Тбіліський держаний університет) та Довле (Dovil Liubinien) Вільнюський університет прикладних наук
На другий день 29 вересня була продовжена робота в групах. І на завершення – підсумкова сесія, на якій спікери продовжили дискусії разом з присутніми та прийняли резолюцію конференції.
Загалом – враження неперевершені: від самої конференції, від спілкування з новими друзями під час кофе-перерви і від самого міста Брюссель з його дивовижною еклектикою забудови. Але найголовніше – від привітних брюссельців, завжди усміхнених і готових прийти на допомогу!
Дякую адміністрації нашого університету за можливість професійного росту та пізнання досвіду європейських університетів!
Оксана Боднар, професор,
професор кафедри педагогіки та менеджменту освіти,
доктор педагогічних наук