Чорна Ірина Михайлівна
Кандидат психологічних наук, доцент
Доцент кафедри психології розвитку та консультування
Е-mail: irynachorna-@ukr.net
Профілі:
GoogleScholar
ORCID
ResearcherID
Народилася 18 жовтня 1967 в м. Чортків Тернопільської області.
У 1973-1982 р.р. навчалася в Чортківській ЗОШ № 6, де здобула базову загальну середню освіту.
У 1982-1984р.р. навчалася в за Чортківській ЗОШ № 7, де здобула повну загальну середню освіту.
У 1984-1986 р.р. навчалася в Чортківському педагогічному училищі (нині Чортківський гуманітарно - педагогічний коледж імені Олександра Барвінського (закінчила з відзнакою, ОКР: молодший спеціаліст, кваліфікація: вчитель початкових класів).
Липень-серпень 1985 р. – вихователь у дитячому таборі м. Заліщики.
У 1986 р. – педагогічна практика в ЗОШ с. Шманьківчики Чортківського р-ну в класах-комплектах.
У 1986-1991р. навчалася у Київському державному педагогічному інституті ім. О.М.Горького (нині НПУ ім. М. П. Драгоманова) (ОКР:спеціаліст, кваліфікація: викладач-дослідник з педагогіки і психології).
У 1988 р. – педагогічна практика в ЗОШ м. Київ.
У 1989 р. – педагогічна практика в ПТУ м. Київ.
Червень-серпень 1989 р. – вихователь у дитячому таборі мкр Пуща-Водиця м. Київ.
У 1990 р. – асистентська практика в Київському державному педагогічному інституті ім. О.М. Горького.
Червень-серпень 1990 р. – вихователь у дитячому таборі мкр Пуща-Водиця м. Київ.
З 1991р. асистент кафедри психології Тернопільського державного педагогічного інституту.
У 1991р. – асистентська практика в Київському державному педагогічному інституті ім. О.М. Горького.
У 1991 – 1998 р. р. – асистент кафедри психології Тернопільського державного педагогічного інституту.
1992-1994р.р. профорг кафедри психології Тернопільського державного педагогічного інституту.
З 1998р. асистент кафедри практичної психології та соціальної педагогіки психолого-педагогічного факультету ТНПУ ім. В. Гнатюка.
2000р. асистент кафедри практичної психології, аспірант ТНПУ ім. В. Гнатюка.
У 2003р. достроково закінчила аспірантуру в зв’язку із успішним захистом кандидатської дисертації.
У 1998 – 2000 р. р. – асистент кафедри практичної психології та соціальної педагогіки психолого-педагогічного факультету ТНПУ ім. В. Гнатюка.
2000 р. – асистент кафедри практичної психології, аспірант ТНПУ ім. В. Гнатюка.
У 2003 р. достроково закінчила аспірантуру в зв’язку із успішним захистом кандидатської дисертації.
У 2004р. ВАК України присуджено науковий ступінь кандидата психологічних наук.
З 2003-2008р.р. профорг психолого-педагогічного факультету ТНПУ імені В. Гнатюка.
З 2003 по даний час член профспілкового комітету ТНПУ ім. В. Гнатюка.
З 2005р. по даний час доцент кафедри практичної психології ТНПУ імені В. Гнатюка.
У 2006р. рішенням Атестаційної колегії МОН України присвоєно вчене звання доцента.
З 2009р. по даний час профорг Інституту педагогіки та психології ТНПУ імені В. Гнатюка.
У 2006-2009р.р. заступник декана психолого-педагогічного факультету ТНПУ імені В. Гнатюка.
2008р. член експертної комісії по проведенню акредитаційної та ліцензійної експертизи у Глухівському педагогічному університеті.
Липень-серпень 2009р. в.о. декана психолого-педагогічного факультету ТНПУ імені В. Гнатюка. Голова ДЕК по прийому абітурієнтів на навчання за ОКР магістратур, за спеціалістями: психологія, практична психологія, соціальна педагогіка, соціальна робота.
З 2009р. по даний час Член-кореспондент Української Академії Акмеології.
З 2009р. по даний час голова науково-методичної комісії психолого-педагогічного відділення Інституту педагогіки та психології ТНПУ імені В. Гнатюка (нині факультету педагогіки і психології).
З 2009р. по даний час член науково-методичної ради ТНПУ імені В.Гнатюка.
З 2009 по даний час член вченої ради Інституту педагогіки та психології ТНПУ імені В.Гнатюка (нині факультету педагогіки і психології).
2010р. координатор Тернопільського обласного комітету захисту України.
З 2013р. по даний час координатор ЄКТС ТНПУ імені В. Гнатюка.
З 2014р. по даний час заступник голови ГО «Самооборона Тернопільщини».
2014р.-2016р. Голова Громадської ради при департаменті освіти і науки ТОДА.
З 2014р. по даний час член колегії управління освіти і науки Тернопільської ОДА.
З 2014р. по даний час член атестаційної комісії з атестації педагогічних працівників ВНЗ І-ІІ рівнів ПТНЗ ЗНЗ управління освіти Тернопільської ОДА.
З 2015р. член атестаційної комісії з проведення атестаційної експертизи навчальних закладів управління освіти Тернопільської ОДА.
З 2015р.по даний час заступник голови, член правління Громадської ради при Тернопільській ОДА.
З 2015р. по даний час керівник служби соціально-психологічного супроводу учасників АТО та членів їх сімей ГО «Самооборона Тернопільщини».
З 2016р. по даний час член експертної комісії ТОКІППО з проведення експертизи психологічного і соціологічного інструментарію, що застосовується в навчальних закладах області.
2016р. член атестаційної комісії в ГУНП Тернопільської області.
З 2017р. по даний час член регіональної ради з питань розвитку професійної освіти при Тернопільській ОДА.
З 2005 р. по даний час – доцент кафедри практичної психології ТНПУ імені В. Гнатюка.
З 1992 р. по даний час читає науково - просвітницькі лекції по психології в Тернопільських ЗОШ, коледжах, в методичному центрі ТМР, ТОКІППО, ТНЕУ, в ГУНП Тернопільської області, СБУ Тернопільської області.
Автор понад 80 наукових праць, методичних посібників, понад 30 науково-просвітницьких статей в ЗМІ. Науковий керівник по написанню курсових, дипломних та магістерських робіт. Керівник та автор програми ознайомлювальної практики для студентів психологів. Учасник та член оргкомітету Всеукраїнських та Міжнародних наукових конференцій, тренінгів, семінарів. В якості психолога експерта працювала в комісії ХVI Міжнародного медичного конгресу. Приймала участь у роботі комісій по нострифікації диплома, методичній перевірці роботи факультету фізвиховання, філологічного факультету, очолювала комісію по перевірці навчально-методичної роботи на фізико-математичному факультеті.
Розробник навчальних планів, автор навчальних програм чотирьох дисциплін, розробник комплексів навчально-методичного забезпечення дисциплін та електронних версій комплексів навчально-методичного забезпечення дисциплін в програмі MOODLE, розробник макетів додатків до дипломів європейського взірця, автор трьох та співавтор восьми інформаційних пакетів спеціальностей. Має досвід опонування дисертації, готує відгуки на автореферати дисертацій, рецензії для підручників, методичних посібників, відгуки на дипломні та магістерські роботи. Активно розробляє та впроваджує в практику інноваційні методи навчання.
Стажування
У 1988р. пройшла стажування в Чехословаччині.
У 1989 р. пройшла курси аутотренінгу м. Київ.
У 1989 р. пройшла курси психотерапевтичної практики м. Київ.
У 2010р. пройшла стажування у Дрогобицькому державному педагогічному університеті імені Івана Франка.
У 2010р. пройшла стажування та отримала сертифікат з курсу «Методика створення електронних курсів в системі MOODLE».
У 2015р. пройшла стажування у Хмельницькому національному університеті.
У 2015р. пройшла стажування та отримала сертифікат з курсу «Технології дистанційного он-лайн навчання».
Учасник та член оргкомітету всеукраїнських та міжнародних конференцій, семінарів, тренінгів, майстер класів.
Сфера наукових інтересів
Усі галузі психології
Відзнаки
Нагороджена подяками та грамотами:
Тернопільського НВК №17 (2003р.),
Тернопільського НВК №17 (2005р.),
Тернопільського національного педагогічного університету ім. В.Гнатюка (2005р.),
Тернопільського міського центру дитячої творчості Управління сім’ї, молоді та спорту Тернопільської міської ради (2007р.),
Тернопільського міського центру дитячої творчості Управління сім’ї, молоді та спорту Тернопільської міської ради (2007р.),
Тернопільського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді (2007р.),
Всеукраїнських фестиваль сучасної української естрадної пісні «Дитячий пісенний вернісаж-2007» (2007р.),
Всеукраїнських фестиваль сучасної української естрадної пісні «Кришталевий Трускавець-2007» (2007р.),
Тернопільської облдержадміністрації (2007р.),
Всеукраїнських фестиваль сучасної української естрадної пісні «Дитячий пісенний вернісаж-2008» (2008р.),
Тернопільського міського центру дитячої творчості Управління сім’ї, молоді та спорту Тернопільської міської ради (2008р.),
Тернопільського міського центру дитячої творчості Управління сім’ї, молоді та спорту Тернопільської міської ради (2008р.),
Всеукраїнського конкурсу композиторських талантів «Спалахи Багаття» (2008р.),
Тернопільського національного педагогічного університету ім. В.Гнатюка (2008р.),
Тернопільської міської ради (2008р.),
Тернопільського національного економічного університету (2009р.), Тернопільського національного економічного університету (2010р.),
УМВС України в Тернопільській області (2010р.),
Тернопільської обласної організації профспілки працівників освіти і науки (2011р.),
Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації (2011р.),
Почесною грамотою МОН України (2011р.).
Тернопільського національного педагогічного університету ім. В.Гнатюка (2012р.),
Тернопільського національного економічного університету (2012р.), Тернопільської ЗОШ№27 (2012р.),
Тернопільського національного економічного університету (2015р.), Тернопільської облдержадміністрації (2015р.),
Управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації (2016р.),
Тернопільського національного економічного університету (2016р.), Тернопільського національного економічного університету (2017р.).
Тернопільської облдержадміністрації (2017р.)
Грамотою Верховної ради України (2017р.)
1.Чорна І. М. Курс лекцій та плани семінарів з психології виховання: метод. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / І. М. Чорна. ― Тернопіль: Вид-во «Збруч», 1994. ―77с.
2. Чорна І. М. Психологічні особливості організації профорієнтаційної роботи у школі : методичний посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / І. М. Чорна. ― Тернопіль.ТДПІ. ― 1995. ―75с.
3.Чорна І. М. Ставлення вчителів до профорієнтаційної роботи у сучасній школі / І. М. Чорна // Психологія. Збірник наукових праць: матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції [до 100-річчя від дня народження Д. Ф. Ніколенка «Проблеми підготовки вчителя в спадщині Д. Ф. Ніколенка»]. ― К.: НПУ, імені М. П. Драгоманова. Випуск 4(7), 1999. ― С.74-79.
4.Чорна І. М. Сучасний стан профорієнтаційної роботи в школі. (Ч.1) / І. М. Чорна // Психологія. Збірник наукових праць. НПУ імені М. П. Драгоманова, Випуск 12, 2001. ― С. 137-143.
5.Чорна І. М. Сучасний стан профорієнтаційної роботи в школі. (Ч.2) / І. М. Чорна // Психологія. Збірник наукових праць. НПУ імені М. П. Драгоманова, Випуск 15, 2002. ― С. 299-305.
6.Чорна І. М. Підготовка майбутнього вчителя до профорієнтаційної роботи у школі / І. М. Чорна // Теоретико-методологічні проблеми генетичної психології: матеріали Міжнар. наук. конф. [ до 35-річчя наукової та педагогічної діяльності академіка С. Д. Максименка, 17-18 грудня 2001 року, м. Київ]. ―Т.1. ―К.: Міленіум, 2002. ―С.210-213.
7.Чорна І. М. Психологічна готовність майбутнього вчителя до профорієнтаційної роботи в школі / І. М. Чорна // Матеріали 4-х Міжнародних психологічних читань. Вісник Харківського університету. Серія психологія. № 550 ч.1. ― Харків, 2002. ― С.267-269.
8.Чорна І. М. Формування психологічної готовності майбутнього вчителя до профорієнтаційної роботи у школі.: дис… канд. психол. наук : 19.00.07 / Ірина Михайлівна Чорна. — К., 2003. — 349 с.
9.Чорна І. М. Професійне самовизначення сучасного школяра / І. М. Чорна // Психологія. Збірник наукових праць. ― К.: НПУ імені М. П. Драгоманова. Випуск 20, 2003. ― С. 174-180.
10.Чорна І. М. Психологічні основи профорієнтаційної роботи у школі Навчально-тематичний план. Робоча програма : методичний посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / І.М.Чорна. ― Тернопіль. ТДПУ, 2003. ― 44с.
11.Чорна І. М. Методика роботи із важковиховуваними підлітками: метод. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / І. М. Чорна ― Тернопіль: Вид-во ТНПУ імені В.Гнатюка, 2004. ― 56с.
12.Чорна І. М. Підготовка шкільних психологів до профорієнтаційної роботи в школі / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологія: Зб. Наукових праць.
― К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. ― №2(26). ― С.251-257.
13.Чорна І. М. Підходи до розроблення та використання тестових завдань перевірки знань студентів / І. М. Чорна // Основні засади розвитку вищої освіти України в контексті Болонського процесу (досвід впровадження кредитно-модульної системи організації навчального процесу у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка. Ч.3. ― Тернопіль: Вид-во ТНПУ імені В. Гнатюка, 2005. ― С. 188-190.
14.Чорна І. М. Аналітико-теоретичне обґрунтування системи психолого-педагогічної роботи з формування психологічної готовності студентів педвузу до профорієнтаційної роботи в школі / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2005. ― 39(33). ― С.66-72.
15.Чорна І. М. Психологічні особливості формування професійного самовизначення у сучасних школярів / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2006. ― №10(34). ― С. 111-117.
16.Чорна І. М. Психологія профорієнтаційної діяльності. Робоча програма (за вимогами кредитно-модульної системи) : метод. посібник [для студ. вищ. навч. закл.] / І.М.Чорна. — Тернопіль: Вид-во ТНПУ, 2006. — 66с.
17.Чорна І. М. Характеристика структурних компонентів психологічної готовності майбутніх вчителів до профорієнтаційної роботи в школі / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. К.:НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. ―№11(35). ― С.200-207.
18.Чорна І. М. Теоретичний аналіз наукових підходів до проблеми структурування психологічної готовності до діяльності / І. М.Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2006. ― №11(35). ― С. 9-16.
19.Чорна І. М. Психокорекція емоційно-поведінкових розладів засобами музикотерапії / І. М.Чорна // Науковий часопис НПУ імені М.П.Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2008. ― №21(45). ―С. 34-40.
20.Чорна І. М. Акмеологічний підхід до аналізу рівня якості профорієнтаційної роботи в сучасній школі. Акмеологія в Україні: теорія і практика / І. М. Чорна// Наукове видання. Українська Академія Акмеологічних Наук. Київський університет імені Бориса Грінченка. ―№1. ― К., 2010. ― С. 75 - 83.
21.Чорна І. М. Ознайомлювальна практика.Практика в системі професійної підготовки психологів: навч.-метод. посіб. [для студ. вищ. навч. закл.] / за заг. ред. Г.К.Радчук. ― Видання друге, виправлене та доповнене. ― Тернопіль: ТНПУ, 2011.―С. 31―35.
22. Чорна І. М. Психолого - педагогічна профілактика девіантної поведінки: метод. посіб. / І.М.Чорна.―Тернопіль: Вид-во ТНПУ, 2012.―56с.
23.Чорна І. М. Психолого - аналітичне дослідження симптоматики та особливостей прояву синдрому професійного вигорання / І.М.Чорна //Акмеологія в Україні: теорія і практика: збірник наукових праць.―К., 2013.― №23.― С. 48-52.
24.Чорна І. М. Основи психотерапії: підручник [для студ. вищ. навч. закл.] / І. М. Чорна.―Тернопіль, ТНПУ, 2013.― 184с.
25.Чорна І. М. Акмеологічні підходи до психологічного аналізу синдрому професійного вигорання / І. М. Чорна // Акмеологія в Україні: теорія і практика: збірник наукових праць. ― №23― К., 2013.―№ 24.―С. 12-16.
26.Чорна І. М. Класифікація етапів профорієнтаційної роботи у школі / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014.―№45 (69).―С.225-232.
27.Чорна І. М. Основні принципи організації профорієнтаційної роботи у школі / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць. ― К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014.―№45 (69).― С. 219-224.
28.Чорна І. М. Комп’ютерні ігри як фактор насилля над психікою дитини / І. М. Чорна, М. М. Чорний : матеріали Міжн. наук.-практ. конф. / за заг. ред. проф. О. Кікінежді [«Дитинство без насилля : суспільство, школа і сім’я на захисті прав дітей»] . – Тернопіль : Вид-во Стереоарт, 2014. – С. 510-513.
29.Чорна І. М. Концепція державної системи профорієнтації в Україні / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2014.―№45 (69).― С. 120-126.
30.Чорна І. М. Дослідження механізмів впливу комп’ютерних ігор на психіку гравця: матеріали ІV Міжн. наук.-практич. конф. [«Акмеологія наука XXI століття»] / І. М. Чорна, М. М. Чорний.―К.: Київ. ун-т імені Б. Грінченка, 2014.― С. 162-168.
31.Чорна І. М. Дослідження психологічної залежності від комп’ютерних ігор дітей підліткового віку: матеріали ІV Міжн. наук.-практич. конф. [«Акмеологія наука XXI століття»] / І. М. Чорна, М. М. Чорний.―К.: Київ. Ун-т ім. Б. Грінченка, 2014.―С. 169-179.
32.Чорна І. М. Історія аромотерапії та її застосування в сучасній психотерапевтичній практиці / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. ― 254-260.
33.Чорна І. М. Механізм лікувальної дії психотерапії / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. ― С.193-199.
34.Чорна І. М. Психолого - аналітичний підхід у трактуванні суті психотерапевтичного втручання / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2015. ― С. 187-193.
35.Чорна І. М. Акмеологічні підходи до розробки та впровадження структури державної системи профорієнтації в Україні. Сучасні акмеологічні дослідження: теоретико-методологічні та прикладні аспекти: моногр./ редкол.: В. О. Огнев’юк, С. О. Сисоєва, Я. С. Фруктова. ― Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. ― С. 181-200.
36.Чорна І. М. Діагностика та формування професійно-необхідних якостей соціального працівника / І. М. Чорна, М. М. Чорний // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. ―№3 (48).―С. 258―265.
37.Чорна І. М. Професіографічний аналіз професійної діяльності соціального працівника / І. М. Чорна, М. М. Чорний // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. ―№3 (48).― С. 62―68.
38.Чорна І. М. Психодіагностика рівня розвитку підприємницьких здібностей у студентської молоді / І. М. Чорна, М. М. Чорний // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. ―№3 (48).― С. 187―194.
39.Чорна І. М. Cистема профорієнтаційної роботи як чинник професійного самовизначення учнівської молоді. Становлення культури життєвого самовизначення сучасної молоді: психологічна теорія і практика. Монографія [за заг. ред. Г.К.Радчук]. ― Тернопіль: ТНПУ ім. В.Гнатюка, 2016. ― С. 171-195.
40.Чорна І. М. Методи налагодження взаємостосунків подружжя засобами сімейної психотерапії / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. ― С. 278-286.
41.Чорна І. М. Методи соціальної роботи з девіантними підлітками з формування позитивного досвіду поведінкових норм / І. М. Чорна, М. М. Чорний // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. ― С. 158-165.
42.Чорна І. М. Психологічна компетентність вчителя в питаннях профорієнтації за умов реформи освіти. Психологічна культура вчителя в контексті викликів сучасності: матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. з міжнародною участю, 5-6 квітня 2017р. / укладачі: В. Є. Кавецький, А. В. Вихрущ, О. Я. Жизномірська, Т. Г. Дідух. ― Тернопіль: СМП «Тайп», 2017. ― С. 289-293.
43.Чорна І. М. Теоретико-аналітичний огляд потенціалу застосування психотерапевтичного методу танцювальної терапії в роботі психолога / І. М. Чорна // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія №12. Психологічні науки: Зб. наукових праць.―К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2017. ― С. 286-293.
44.Parameters of creativity in modern psychotherapeutic practicE [https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85127117897&origin=resultslist&sort=plf-f&featureToggles=FEATURE_NEW_DOC_DETAILS_EXPORT%3A1&fbclid=IwAR2uwQ1biuip5fbVRlsEQLRgdLtIy7_wCrVnK8PDYGIa4cvItYGVQWvOU3M&featureToggles=FEATURE_NEW_DOC_DETAILS_EXPORT:1]