Засідання Комісії з внутрішнього забезпечення якості освіти на історичному факультеті ТНПУ
31 жовтня 2024 р. відбулося розширене засідання Комісії з внутрішнього забезпечення якості освіти історичного факультету, в якому взяли участь викладачі, здобувачі ОП Середня освіта (Історія, Історія та правознавство, Історія та англійська мова) і зовнішні стейкхолдери. У форматі круглого столу присутні обговорили питання реформування історичної освіти в умовах викликів сьогодення.
Голова Комісії з внутрішнього забезпечення якості освіти історичного факультету доц. Оксана Павлівна Валіон зазначила, що підготовка фахівців-істориків відбувається у відповідності із завданнями сучасного етапу розвитку історичної науки та освіти. Російсько-українська війна та пов’язані з нею суспільні трансформації, а також зростання міжнародної суб’єктності нашої держави зумовили необхідність змін у змісті й підходах до вивчення історії у закладах загальної середньої освіти. 30.07.2024 р. був виданий наказ МОН України “Про затвердження концептуальних засад реформування історичної освіти в системі загальної середньої освіти”. Серед головних новацій зазначеного документу є: введення єдиного загальноосвітнього курсу історії та запровадження концентричної структури історичної освіти.
Учасники засідання висловили свої думки щодо цих питань. Зокрема, доц. кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства Ярослав Петрович Секо фахово проаналізував науковий дискурс розгляду історії України у всесвітньо історичному контексті, що розробляється в українській історичній науці впродовж усього періоду незалежності. Втім, як зазначила завідувач кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства, гарант ОП Релігієзнаство другого (магістерського) рівня в. о., проф. Елла Володимирівна Бистрицька, праць, які б послідовно осмислювали місце України у загальносвітових процесах, на сьогодні недостатньо. Вона окреслила переваги інтегрованого підходу до вивчення національної історії у взаємодії із світовими подіями, явищами та процесами. Крім того, Я. П. Секо акцентував на особливостях концентричного підходу до вивчення історії, що “забезпечує повторюваність і поступову ”зануреність” у проблему” на різному рівні дитячого сприйняття, а також роздумував над практичними аспектами інтеграції історії України та всесвітньої історії у шкільному курсі. До розмови долучився в. о. декана історичного факультету, доц. Володимир Миронович Кіцак, який розкрив власне бачення щодо впровадження інтегрованого курсу з історії України та всесвітньої історії у ЗСО.
Гарант ОП Середня освіта (Історія) першого (бакалаврського) рівня в. о., доц. кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства Наталія Віталіївна Ігнатенко охарактеризувала науково-методичні питання реформування історичної освіти, а також зазначила, що перехід до єдиного україноцентричного курсу з історії дозволить показати внесок українців у світовий поступ людства. Вона наголосила на громадянознавчих акцентах у вивченні школярами історії, розповіла про введення на освітній програмі Середня освіта (Історія) нових, актуальних спецкурсів, які можна застосовувати у профільній середній освіті для поглибленого вивчення історії.
Консультант Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу, історик, зовнішній стейкхолдер ОП Середня освіта (Історія та правознавство) Андрій Дмитрович Вівчар ознайомив присутніх з особливостями реалізації концептуальних засад реформування історичної освіти на регіональному рівні. Він назвав статистику шкіл, що працюють над впровадженням інтегрованих курсів з історії, вказав на потребу осучаснення змісту освітніх програм підготовки майбутніх вчителів, а також системи підвищення кваліфікації з урахуванням актуальних вимог до сучасної шкільної історичної освіти.
Власним досвідом викладання інтегрованих курсів з історії у школах м. Тернополя поділилися вчителі-практики. Так, вчитель історії Тернопільської загальноосвітньої школи I-III ступенів № 14 імені Богдана Лепкого, Марія Григорівна Олійник розповіла про особливості та переваги викладання інтегрованого курсу для 10-11 класів “Історія. Україна і світ”, що дає змогу співставити та порівняти події і процеси з історії України та всесвітньої історії в історичній ретроспективі (від Першої світової війни до сьогодення). Вчитель Тернопільської загальноосвітньої школи № 28 Юлія Вікторівна Недзельська зазначила про авторський підхід до розробки курсу для 10-11 класів “Історія. Україна і світ”, наголосила на компетентностях і навичках, необхідних для сучасного вчителя історії, вказала на потребу постійного професійного вдосконалення шляхом проходження різних курсів, тренінгів і майстер-класів. Педагоги зауважили про специфіку викладання інтегрованих курсів у новій українській школі та особливостях системи оцінювання навчальних досягнень учнів.
У засіданні також взяли участь гарант ОП Середня освіта (Історія та англійська мова) першого (бакалаврського) рівня в. о., проф. кафедри історії України, археології та спеціальних галузей історичних наук Іван Петрович Куций, доц. кафедри всесвітньої історії та релігієзнавства Ірина Олегівна Федорів та ін.
У підсумку наголошено на важливості послідовності й завершеності реформи, підготовці навчальних програм та підручників, підвищенні кваліфікації вчителів. Доц. О. П. Валіон зазначила, що такий формат зустрічі сприяє ширшій практикоорієнтованості освітнього процесу на історичному факультеті, підвищенню якісної підготовки майбутніх фахівців, координації у розв’язанні завдань, що стоять перед вищою та середньою освітою.
Велика подяка усім учасникам заходу за професійний і змістовний діалог, конструктивні пропозиції та ефективну співпрацю!
Доц. О. П. Валіон, голова Комісії з внутрішнього
забезпечення якості освіти історичного факультету,
магістрант Назар Федоров, секретар Комісії