У ТНПУ відбулася конференція
«Інклюзивна освіта:
ідея, стратегія, результат»
20 жовтня 2022 р. на базі інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім.В.Гнатюка відбулася ІІ Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція з міжнародною участю «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат».
Захід мав відбутися ще у квітні. Але повномасштабна війна, агресія сусідньої східної держави змінила плани та не зламала нашої волі, наших цінностей свободи, прагнення утвердити гуманістичні ідеали. Організатори із учасниками конференції вірять у ЗСУ, у перемогу українського народу, у реалізацію інклюзії у всіх сферах суспільного життя. Тому було обрано і відповідне гасло цьогорічної конференції: «Ми маємо перемагати на усіх фронтах!».
Партнери конференції
Основна мета конференції полягає в об’єднанні зусиль усіх, від кого залежить якість впровадження інклюзії у всі сфери суспільства, тих, для кого створюється інклюзивне середовище та тих, хто зацікавлений у реалізації принципів інклюзії.
Голова організаційного комітету, доктор філософських наук, професор, член-кореспондент НАПН України, ректор Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка, Богдан Буяк зазначив, що сьогодні є доброю традицією проводити такого роду заходи, де фахівці можуть поділитись своїм досвідом роботи в цій царині і презентувати напрацювання усім зацікавленим. У нашому університеті дуже добре запрацювала спершу практична складова створення інклюзивного простору, що відобразилось у створенні інклюзивно-ресурсного центру, підборі фахівців, впровадженні елементів інклюзивної освіти у вивченні педагогіки та методик викладання предметів для закладів загальної середньої освіти, як-от інклюзія на уроках історії, географії, фізкультури, початкової освіти». Також маємо певні напрацювання у теорії, оскільки потужно працює наш інклюзивно-ресурсний центр.
Із вітальним словом до учасників виступив також декан факультету педагогіки і психології доктор педагогічних наук, професор Володимир Чайка, який звернув увагу, що незважаючи на війну, ми не забуваємо, що існують проблеми духовності, культури, освіти. Попри те, що знищуються заклади освіти в Україні, армія педагогів продовжує роботу з виховання та навчання дітей з особливими освітніми потребами. Декан зазначив, що факультет педагогіки і психології є титульним, адже тут зосереджені кафедри педагогіки та менеджменту освіти, психології, спеціальної та інклюзивної освіти та інші. Також функціонує інтерактивно-розвивальна кімната «Смайлик», де є усі необхідні засоби для реалізації навчання і виховання категорії дітей з особливими освітніми потребами.
Робота онлайн-конференції тривала більш як п’ять годин. Понад сто учасників взяли участь у цій зустрічі. Серед них були: науковці, педагоги, психологи, фахівці інклюзивно-ресурсних та реабілітаційно-корекційних центрів, батьки дітей із порушенням у розвитку, представники мистецьких та музейних закладів та громадських організацій і благодійних фондів, здобувачі вищої освіти та ін.
Життя у часі війни ставить нові виклики у впровадженні інклюзії в систему освіти. Під час конференції спікери відзначили, що згортання інклюзивних процесів, на щастя, не спостерігається. Натомість активуються нові завдання у реалізації принципів інклюзії.
Організатори конференції висловлюють вдячність спікерам, які зробили все можливе, аби у часі повітряних тривог віднайти можливість приєднатися до зустрічі і презентувати власні напрацювання. Усі вони є цінними як з наукової, так і практичної сторони. Доповідачі ділилися також власним життєвим досвідом долання бар’єрів у суспільному житті.
Теми доповідей
Теми виступів:
Галина Мешко: «Професійне здоров’я педагога як детермінанта емоційного благополуччя учнів в інклюзивному освітньому середовищі».
Наталія Ярмола: «Євроінтеграційні процеси в освіті дітей з особливий потребами в Україні».
Зоряна Ленів: «Підготовка фахівців, які забезпечують інклюзію під час війни».
Людмила Михайлова: «Командоутворення як запорука успішної роботи Інклюзивно-ресурсного центру».
Дмитро Прасол: «Основи побудови уроку в інклюзивному класі ЗЗСО».
Маріанна Онуфрик: «Виклики українських сімей, які виховують дітей з ООП і є тимчасово прихищеними в Європі через повномасштабне вторгнення рф до України».
Ніколай Тойфель: «Як інклюзія посилить міжнародну співпрацю у вищій освіті після перемоги України».
Людмила Опанасенко, Андрій Васильєв: «Психологічний супровід студентів з інвалідністю: досвід використання інтерактивних цифрових технологій».
Іванна Михайленко: «Освіта для осіб із порушенням слуху: власний досвід».
Людмила Гогусь: «Формування професійних компетентностей за професією «Кравець» у здобувачів освіти з особливими потребами».
Зоряна Удич: «Ресурсна кімната vs сенсорна кімната».
Мілена Чорна: «Пілотний проект «Мистецька освіта без обмежень»: 1 та 2 етапи імплементації».
Тетяна Думська: «Адаптація пам‘ятки до потреб відвідувачів з порушенням зору: з досвіду Національного заповідника «Замки Тернопілля».
Валентина Пісняк: «Використання мобільних застосунків та арт-терапії з дітьми з особливими освітніми потребами».
Оксана Гуцал: «Основні принципи роботи з дітьми з особливими освітніми потребами в умовах воєнного стану».
Спікери конференції
До вашої уваги відеозапис
Наразі організатори здійснюють укладання збірника матеріалів конференції з однойменною назвою, який буде розміщено у вільному доступі в репозитарії наукової бібліотеки ТНПУ ім.В.Гнатюка.
Дедлайн подання матеріалів до збірника продовжено, тому очікуємо Ваші тези до 1 листопада 2022 р. Просимо надсилати їх на електронну скриньку: conf.inclusion.tnpu@gmail.com. Більш детальна інформація зазначена в інформаційному листі: https://cutt.ly/WCdtDm5
Запрошуємо також приєднуватися до спільноти інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім.В.Гнатюка: https://www.facebook.com/groups/Inclusion.TNPU
Керівник інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім.В.Гнатюка,
доцент кафедри педагогіки та менеджменту освіти
Зоряна Удич
Методист інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім. В.Гнатюка,
викладач кафедри педагогіки та менеджменту освіти
Ірина Шульга