
На факультеті філології і журналістики ТНПУ
відбулося засідання Ради стейкголдерів
16 грудня на факультеті філології і журналістики ТНПУ відбулося засідання Ради стейкголдерів, тема якого «Формування фахових компетентностей майбутніх спеціалістів: виклики часу».
Очільниця Комісії з якості освіти факультету Синоруб Галина Петрівна проінформувала про виклики у викладанні під час війни та ознайомила учасників із результатами опитування «Про що (не) мовчать викладачі в умовах невизначеності», ініційоване ГО «Прогресильні», яке проводилося в листопаді 2022року й було презентоване на Summiti прогресильних освітян (10.12.2022р., м. Львів). Результати анкетування ілюструють зміни в умовах праці викладачів після 24 лютого 2022р., якості освіти до початку повномасштабної війни та зараз, а також фактори, які впливають на забезпечення якості освіти в нинішніх умовах та перспективи української освіти.
Галина Синоруб зосередила увагу й на викликах, які стоять перед здобувачами вищої освіти: низька мотивація, формат навчання, брак часу, поєднання роботи і навчання тощо.
Декан факультету філології і журналістики Вільчинська Тетяна Пилипівна
Запрошені стейкголдери долучилися до обговорення результатів дослідження та надали свої рекомендації щодо підготовки майбутніх фахівців. Зокрема:
-
Федоришин Петро Степанович, кандидат філологічних наук, заслужений журналіст України, головний редактор всеукраїнської незалежної громадсько-політичної газети «Вільне життя +», стейкголдер освітньої програми підготовки здобувачів першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 061 Журналістика зосередив увагу на проблемах сьогодення та висвітлення їх у ЗМІ: волонтерському русі, реабілітації і соціалізації військових тощо.
-
Нагорна Юлія Олександрівна, аспірантка другого року освітньо-наукової програми третього освітньо-наукового рівня вищої освіти за спеціальністю 061 Журналістика акцентувала на формуванні психологічної стійкості майбутнього фахівця.
Під час засідання учасники обговорювали освітні програми підготовки вчителів та філологів, яким у реаліях війни доводиться працювати в екстремально змішаному форматі.
В обговоренні освітньо-наукової програми «Філологія» третього освітньо-наукового рівня вищої освіти спеціальності 035 Філологія, стейкголдер Шкіцька Ірина Юріївна – доктор філологічних наук, професор кафедри інформаційної та соціокультурної діяльності Західноукраїнського національного університету зазначила, що в програмі усі компоненти є збалансованими та відзначила студентоцентристський підхід в освітньому середовищі. «Ми повинні орієнтувати випускників не тільки на наукову, а й на викладацьку діяльність» – радить Ірина Юріївна. Внутрішній стейкголдер – Лабащук Оксана Василівна, доктор філологічних наук, професор кафедри теорії і методики української та світової літератури ТНПУ відмітила, що в межах програми реалізовуються міжнародні комунікації, які сприяють підвищенню якості освіти, рівня наукової діяльності.
На засіданні присутньою була Пилипишин Світлана Ігорівна, кандидат філологічних наук, доцент, директор відокремленого структурного підрозділу «Бережанський фаховий коледж Національного університету біоресурсів і природокористування України» (зовнішній стейкхолдер освітньої програми підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 035 Філологія, роботодавець) яка зазначила: «Всі переживаємо непрості часи, але освіта українська гідно тримає тил, від дошкільної до вищої. Сьогодні педагогу вкрай необхідні психологічні компетентності, оскільки зараз працювати зі здобувачами освіти, їх батьками, колегами потрібно по-іншому, ніж до війни». Стейкголдер актуалізувала питання інклюзивної освіти, національно-патріотичного виховання, підготовки до національного спротиву.
Свої пропозиції висловив Вітяк Юрій Миколайович, внутрішній стейкголдер освітньо-професійної програми підготовки здобувачів другого (магістерського) рівня вищої освіти за спеціальністю 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) та додатковою спеціальністю 014.02 Середня освіта (Мова і література (англійська). Викладач запропонував ввести нову дисципліну «Креативне письмо», яка сприятиме розвитку критичного мислення, навичок аналізу, генеруванню ідей, вмінню спілкуватися державною мовою як письмово так і усно. «Креативне письмо допоможе рухатись у протилежний бік від плагіату, зберігати академічну доброчесність й розвинути емоційний інтелект здобувачів вищої освіти».
На засіданні заслухали здобувачів вищої освіти, які мають своє бачення щодо організації освітніх програм. Зокрема, М.Голинська, здобувач вищої освіти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література, англійська мова), внутрішній стейкголдер наголосила на необхідності співпраці з вчителями-практиками, які допомагають краще пізнати рідне слово та мову. Щодо форми навчання, то студентка вважає, що вона не має суттєвого впливу на якість освіти. К. Чуба, студентка першого (бакалаврського) рівня вищої освіти предметної спеціальності 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) акцентувала на тому, що програма є актуальною і набуває особливого значення в умовах війни, адже «українська мова є номер один для осягнення національної самосвідомості». Здобувачка наголосила на тому, що через війну багато студентів перебувають за кордоном, тому необхідно враховувати виклики часу, щоб навчальний процес був доступним і комфортним для кожного.
Позитивно відгукнулася про бакалаврську освітню програму 014.028 Середня освіта (Польська мова і література, українська мова і література) студентка другого курсу Ілона Біла: «Наша освітня програма орієнтована на те, щоб популяризувати польську мову і літературу, формувати фахівців, які є затребуваними на ринку праці».
Декан факультету філології і журналістики Вільчинська Тетяна Пилипівна
У підсумку засідання Ради стейкголдерів виступили гаранти освітніх програм:
-
Поплавська Наталія Миколаївна, доктор філологічних наук, професор, завідувач кафедри журналістики ТНПУ, гарант освітньо-наукової програми третього освітньо-наукового рівня вищої освіти програми «Журналістика» зазначила: «Ми живемо в умовах, коли наша програма потребує постійного оновлення. Сьогодні ми співпрацюємо з навчальними закладами, які ще не мають таких освітніх програм, але потребують фахівців. Ми завжди в руслі нових змін, щоб готувати викладачів-журналістів, які могли б коригувати освіту задля належної підготовки фахівців у майбутньому».
-
Свистун Ніна Олександрівна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри загального мовознавства і слов’янських мов ТНПУ, гарант освітньо-професійної програми бакалаврського рівня зі спеціальності 014.028 Середня освіта (Польська мова і література, українська мова і література) зазначила: «Переглядаючи освітню програму, ми максимально ретельно підбираємо обов’язкові і вибіркові дисципліни для того, щоб наші студенти, після завершення університету, були конкурентно спроможними на ринку праці й успішними в професійному плані».
-
Дащенко Наталія Левківна, кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики ТНПУ, гарант освітньо-професійної програми другого освітньо-професійного рівня спеціальності 061 Журналістика наголосила на тому, що методична, інформаційна та інші складові в програмі добре збалансовані. Висловила думку про те, що не потрібно часто вносити зміни в програму, а варто певний час попрацювати з мінімальними корективами, апробувати їх.
-
Кушнір Оксана Василівна, кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент кафедри журналістики ТНПУ, гарант бакалаврської освітньо-професійної програми зі спеціальності 061Журналістика зауважила, що програма змінюється відповідно до викликів часу. Відмітила те, що здобувачі освіти з другого курсу починають працювати, тому вони пізнають освітню програму безпосередньо на практиці.
На завершення Синоруб Галина Петрівна наголосила на необхідності прояву емпатії в умовах війни, яка виявляється у студента як розуміння своєї відповідальності за можливість отримувати звання; у викладача в розумінні того, яка реальна можливість здобувачів освіти отримувати знання, корегуючи навантаження та міняючи підходи; у стейголдерів як допомога у розв'язанні сучасних комплексних завдань і проблем практичного характеру в умовах невизначеності.
Щира подяка стейкголдерам факультету філології і журналістики ТНПУ за конструктивні ідеї, пропозиції та плідну співпрацю!
Студентка групи Ж-34
Магула Катерина