Успішна імплементація
програми Гете-інституту
DLL – Deutsch lehren lernen
(Вчимося навчати німецької)
на німецькому відділенні
факультету іноземних мов ТНПУ
Відповідно до умов Угоди між ТНПУ ім.В.Гнатюка та Гете-інститутом від 12 вересня 2019 р. на німецькому відділенні факультету іноземних мов здійснюється успішна імплементація принципів і змістових положень програми підготовки вчителів німецької мови DLL – Deutsch lehren lernen (Вчимося навчати німецької), розробленої фахівцями Гете-інституту у співпраці з науковцями університету імені Фрідріха Шіллера м. Єна (Jena) (Німеччина). Програма має модульну структуру і засновується на інтеграції практично зорієнтованого підходу та найновіших методичних досягнень у галузі навчання німецької мови.
У цьому плані з 02.03. по 31.05.2020 р., тобто практично три місяці, студенти групи НМ-31 під керівництвом доц. Ломакович В.Я., яка входить до групи фахівців-методистів кафедри німецької філології та методики навчання німецької мови з імплементації DLL, опрацьовували шостий модуль програми «Навчальні програми та планування заняття» («Curriculare Vorgaben und Unterrichtsplanung»), зокрема такі його змістові аспекти:
-
Вплив Загальноєвропейських Рекомендацій з мовної освіти на структуру занять з німецької мови;
-
Які існують стандарти і сучасні рамкові директиви щодо занять з німецької мови і як вони впливають на підвищення фахової підготовки учителів?
-
Як слід планувати заняття, виходячи із його цілей?
-
Як виглядає процес планування заняття, в якому враховуються вимоги навчальної програми і сучасні дидактико-методичні принципи?
Аналіз теоретичних матеріалів модуля та виконання практичних завдань здійснювалося за методикою змішаного навчання (blended learning), тобто аудиторні заняття (які з оголошенням карантину трансформувалися в онлайн-пари) комбінувалися із опрацюванням завдань і вправ на навчальній онлайн-платформі Гете-інституту та самостійною роботою студентів.
Навчальний модуль програми вважається успішно завершеним лише тоді, коли студенти виконали, а викладач перевірив і позитивно оцінив Praxiserkundungsprojekt – навчально-дослідницький проект методичного спрямування, досить складний за своєю суттю і змістом. Його метою є або практична верифікація певної вихідної гіпотези вчителя, який проводить заняття в конкретній групі чи класі (а це означає, що кожна студентка / кожний студент при виконанні цього проекту моделює відповідну ситуацію в якій вона / він є вчителькою / вчителем) про те, що застосування певного методичного прийому, підходу, форми роботи тощо покращить якість викладання німецької мови у цій конкретній групі чи класі або, що якраз і було реалізовано в умовах карантину, спостереження за відеозаписами вже проведених учителями німецької мови реальних уроків (такі відеозаписи надаються до кожного модуля програми), їх аналіз, та розробка пропозицій, що можна було б покращити на певному етапі проведення уроку. Свої Praxiserkundungsprojekte студенти виконували у так званих тандемах і тридемах – групах з відповідно двох чи трьох осіб.
Індивідуальний обсяг роботи кожного студента при цьому був досить високий і склав 90 годин.
Варто відзначити високу вмотивованість, креативність, старанність, наполегливість, працьовитість практично всіх студентів групи НМ-31, їхні здібності і бажання підвищувати свою методичну і мовну підготовку. Із 13 студентів групи 11 успішно завершили опрацювання матеріалів модуля і отримали від Гете-інституту підтвердження про участь – типовий документ інституції, який відповідає сертифікату. Таке підтвердження надає студентам низку переваг: здобуття професійного досвіду, підвищення якості мовної підготовки, преференції під час працевлаштування на посади, пов’язані з викладанням німецької мови, у тому числі і за кордоном, високі шанси на працевлаштування у представництва Гете-інституту не лише в Україні, але й за рубежем.
Студентам така форма навчання і роботи сподобалася. Свідченням цього є їхня зацікавленість в опрацюванні нових модулів програми.
ZOOM-сесія із підтвердженням про участь
Доцент кафедри німецької філології
та методики навчання німецької мов
Ломакович В.Я.,
Завідувач кафедри
Яцюк І.Я.