ТНПУ на перших Всеукраїнських педагогічних читаннях, присвячені пам’яті академіка О. Я. Савченко (ВІДЕО, ФОТО)
ТНПУ на перших

Всеукраїнських педагогічних читаннях,

присвячені пам’яті академіка

О. Я. Савченко



4 листопада 2021 року в НАПН України відбулися (в офлайн- та онлайн-режимах) перші Всеукраїнські педагогічні читання, присвячені пам’яті відомого вітчизняного вченого, фундатора дидактики початкової освіти, академіка О. Я. Савченко на тему: «Олександра Яківна Савченко. Уроки співпраці і спілкування». 

Програма перших Всеукраїнських педагогічних читань пам’яті О. Я. Савченко

До Вашої уваги відеофрагмент 

Директор Інституту педагогіки НАПН України, віце-президент Національної академії педагогічних наук України Топузов Олег Михайлович відкриває педагогічні читання
Директор Інституту педагогіки НАПН України, віце-президент Національної академії педагогічних наук України Топузов Олег Михайлович відкриває педагогічні читання 

На педагогічних читаннях виступила доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти Кодлюк Ярослава Петрівна. 

Виступ доктора педагогічних наук, професора Кодлюк Ярослави Петрівни на тему «Олександра Савченко як науковий керівник, консультант дисертаційних досліджень»
Виступ доктора педагогічних наук, професора Кодлюк Ярослави Петрівни на тему «Олександра Савченко як науковий керівник, консультант дисертаційних досліджень»

Народна мудрість стверджує, що в людини є три щастя: у кого народитися, в кого навчатися і з ким побратися. Вважаю, що доля подарувала мені неоціненний скарб – я маю право називатися ученицею Олександри Яківни Савченко, оскільки і кандидатську дисертацію, і докторську виконувала під її керівництвом. А загалом наша співпраця тривала понад 35 років.


Що стало уроками такої співпраці? Якщо загалом – це зразок органічного уособлення в одній людині найкращих рис жінки-вченої, що спостерігалося на кожному із етапів наукового пошуку і після його завершення.

Насамперед – це вміння вибрати для дослідження актуальну проблему.

У 1986 році затверджена тема моєї кандидатської дисертації, присвяченої формуванню загальнонавчальних умінь і навичок (рівно через рік після того, як у журналі «Початкова школа» була опублікована однойменна програма, розроблена Олександрою Яківною, що мала на меті привернути увагу науковців і практиків до розвивальних аспектів навчання в початковій школі). 

У середині 90-х років ми започаткували дослідження проблеми підручникотворення в галузі початкової освіти України. «Там – вакуум», – сказала тоді Олександра Яківна, закінчивши підготовку підручника для студентів педфаків «Дидактика початкової школи» (1997 р.). Проблема варіативності постала гостро, а відтак необхідність розробки теоретичних засад побудови підручника, адресованого молодшим школярам, – очевидна. І так з кожним, хто дотичний до наукової школи академіка Савченко: пізнавальний інтерес учнів початкової школи; дослідницька, рефлексивна діяльність майбутнього вчителя цієї ланки освіти; його імідж, етична компетентність і т. ін. – це потужні напрями в педагогічній науці, що суттєво збагатили її зміст.

А потім починалося ретельне опрацювання наукових джерел. Олександра Яківна ніколи не була осторонь; вона глибоко вникала у предмет дослідження; зі своєї бібліотеки ретельно відбирала все, що стосувалося проблеми; щедро ділилася матеріалами з дисертантом. Хочу зазначити: це була не просто робота над дисертацією; не менш важливо – сформувати тебе як науковця. Я до сьогодні зберігаю пожовклий аркуш паперу, подарований Олександрою Яківною, на якому надрукована пам’ятка із промовистою назвою «Пиши і пам’ятай». Один із пунктів пам’ятки звучить так: «Не пиши про одне і те ж у різних місцях». Цю вказівку я засвоїла на все життя.

Олександра Яківна вичитувала кожен підрозділ, на перших порах – і статті, тези тощо. Від читання правлених нею сторінок захоплювало подих. Матеріал набував наукового вигляду, зміщувалися акценти, підкреслювалися деталі. І хоча відчувалася впевненість, що зміст розкрито на належному рівні, кілька разів перевірено, –  виявляється, можна краще. Це справді була школа з підготовки дисертаційного дослідження. Перша докторантка цієї школи академік Н. М. Бібік зазначає (правда, ще в теперішньому часі): «Характерна риса Олександри Яківни – вимогливість передусім до себе. Вона ніколи не дозволила собі зробити щось поверхово. А ми, учні, розуміємо ту професійну висоту, на якій стоїть наш Учитель, і завжди намагаємось дотягнутися до Зразка».

Іноді я чула від Олександри Яківни: «Прочитайте, це дуже гарна стаття», іноді –  «Стаття так собі». Я дивилася широко розплющеними очима то на статтю, то на свого наукового керівника і ніяк не могла зрозуміти, чим одна краща за іншу. Таке розуміння прийшло з часом, завдячуючи, звичайно, моєму Вчителю.

Наукова співпраця не закінчувалася захистом дисертації. Вона ставала багатограннішою, часто переростала у дружбу. Звичайно, наука залишалася наукою; їй відводилося перше місце завжди і всюди. Моя кожна поїздка в Київ на засідання Міжвідомчої ради з координації досліджень у галузі освіти, педагогіки і психології упродовж більше ніж 10 років (це ще один дарунок долі, можливість побачитися, поспілкуватися з Олександрою Яківною) була знаменована щонайменше двома подіями. По-перше, у її кабінеті мене завжди чекала підібрана Олександрою Яківною стопка цікавих книжок із актуальних проблем педагогіки, які я з такою ж радістю і теплом везла в Тернопіль, ділилася ними зі своїми колегами, а ще везла публікації, які знадобляться іншим її учням (я ж не одна така в Тернополі!). 

Були й обговорення підручників, які тривали годинами. Сторінку за сторінкою вона гортала книгу і розказувала: «Цю марку я придбала в кіоску…», «Цю картину я запримітила на виставці…» і т. ін. Так, я бачила справжню «кухню» автора підручників, автора-фаната. Олександра Яківна доручала прочитати сигнальне видання книги, дарувала авторські примірники для науково-дослідної лабораторії шкільного підручника; я дуже горджуся тим, що була рецензентом підручника для студентів «Дидактика початкової освіти». А слова «мені цікава твоя думка», «хочу порадитися з тобою» наповнювали безмежною вдячністю своєму Вчителю за довіру.

І була людяність, завжди, в усьому: «передай синові ручку, щоб легко писалася дисертація», «ось Максимкові іграшка», «візьми в поїзд яблуко, щоб перекусити», «випий чаю, я вже заварила»… Сьогодні ці знаки уваги так гріють душу! Коли виникали якісь проблеми на роботі чи в сім’ї, хотілося найперше розказати про них Олександрі Яківні, а вона вже точно уважно вислухає, розрадить, підтримає. «Не переживай, заспокойся», – в пам’яті її голос. Так не вистачає цього тепер…


Я щаслива, що мала нагоду засвоїти уроки справжньої науки, людяності, порядності, довіри талановитого Вченого, мого наукового керівника / консультанта – Олександри Яківни Савченко.  


Виступ президента Національної академії педагогічних наук України Кременя Василя Григоровича на тему «Савченко Олександра Яківна – життя, віддане освіті і науці, серце, віддане дітям…»
Виступ президента Національної академії педагогічних наук України Кременя Василя Григоровича на тему «Савченко Олександра Яківна – життя, віддане освіті і науці, серце, віддане дітям…»

До Вашої уваги відеофрагмент

Доктор педагогічних наук,
професор Кодлюк Ярослава Петрівна



До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси