Професійне самовизначення та планування карʼєри в умовах нової реальностіі: шосте заняття ІІ Психологічної школи "Пізнай себе" кафедри психології ТНПУ (ФОТО)
Професійне самовизначення 
та планування карʼєри 
в умовах нової реальностіі: 
шосте заняття ІІ Психологічної школи 
"Пізнай себе" 
кафедри психології ТНПУ


Триває успішна реалізація обласного профорієнтаційного проєкту «ІІ Психологічна школа «Пізнай себе», зініційованого колективом кафедри психології факультету педагогіки і психології ТНПУ імені Володимира Гнатюка у співпраці з Комунальною установою Тернопільської обласної ради «Центр аналітично-методичного та матеріально-технічного забезпечення розвитку освітніх закладів області». Учасниками(-цями) ІІ Психологічної школи стали цьогорічні випускники(-ці), освітянська спільнота (педагоги(-ині), психологи(-ині), соціальні працівники(-иці) закладів загальної середньої освіти із різних територіальних громад Тернопільської області, а також студентки спеціальності «Психологія бізнесу та управління» ТНПУ. 


Головна мета шостого заняття ІІ Психологічної школи, яке відбулося 23 березня 2023 року, – формування в учнів(-иць) компетентності у виборі професії як системи базових характеристик, потрібних для успішного планування, коригування і реалізації перспектив власного професійного розвитку. 


1_Спікерка - кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології ТНПУ Ольга Кізь та учасники й учасниці онлайн-зустрічі налаштовані на активну співпрацю

Спікерка - кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології ТНПУ Ольга Кізь та учасники й учасниці онлайн-зустрічі налаштовані на активну співпрацю


Колектив кафедри психології поділяє підхід до розуміння профорієнтації, визначений у концепції «Професійна орієнтація у Новій українській школі» (https://uied.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/konczepcziya-profori%D1%94ntaczii%CC%88-dlya-gromadskogo-obgovorennya-16_12_20-.pdf). Для нас важливо допомогти випускникам(-цям) через самопізнання та активне дослідження світу професій зробити виважені рішення щодо свого особистісного та професійного розвитку та свідомо обрати траєкторію власного майбутнього, а не витрачати час на опанування професій, за якими вони ніколи не працюватимуть, які не затребувані на ринку праці, не відповідають здібностям дітей, не дадуть можливості подальшого професійного й особистісного розвитку.


Не менш важливою метою Психологічної школи є надання освітянам Тернопільщини доступу до якісної інформації щодо організації наскрізної професійної орієнтації у школі на різних щаблях здобуття освіти дітьми. Так, у 2021-2026 роках у межах Програми ЄС EU4Skills експерти(-ки) Фонду міжнародної солідарності впроваджують експеримент всеукраїнського рівня «Професійна орієнтація у Новій українській школі» (https://kariera.in.ua/uk). На жаль, Тернопільську область не обрано експериментальним майданчиком пілотного проєкту (залучені 44 школи з Вінницької, Запорізької, Київської, Львівської, Миколаївської, Полтавської, Рівненської та Чернівецької областей). Тому вважаємо за доцільним поширення у середовищі освітян Тернопільщини позитивного досвіду і напрацювань проєкту, зокрема, щодо впровадження професійної орієнтації та використання інноваційного навчально-методичного забезпечення на всіх рівнях шкільної освіти: початкової, базової та старшої школи.


Онлайн-ресурси для ознайомлення із сучасним світом професій та інноваційним навчально-методичним забезпеченням професійної орієнтації в школі.

Онлайн-ресурси для ознайомлення із сучасним світом професій та інноваційним навчально-методичним забезпеченням професійної орієнтації в школі


Задля ознайомлення з сучасним світом професій юнакам, юнкам та освітянам також запропоновано відвідати та простудіювати віртуальний простір Career Hub (https://careerhub.in.ua) - сучасну інформаційну платформу, створену Career Hub і Центром «Розвиток Корпоративної Соціальної Відповідальності» у партнерстві з Міністерством освіти і науки України в межах програми «Мріємо та діємо». Підтримуючи розвиток карʼєрно-орієнтованих практик, учасникам та учасницям заняття, а також фахівцям(-иням), котрі допомагають молоді у професійному самовизначенні, презентовано сучасні інструменти, які є гідною заміною  застарілих методичок профорієнтаційного змісту.  


У ході заняття розглянуто  три  стадії  управління  кар’єрою:  

1) первинне  планування  кар’єри; 

2) стадія пошуку роботи; 

3) стадія постійного управління кар’єрою. 


Актуальною для учнівства є перша стадія, яка передбачає знайомство зі світом професій, визначення власних інтересів, умінь та навичок, здібностей, вибір напряму навчання, складання плану розвитку кар’єри, набуття практичного досвіду роботи (стажування, волонтерство, виробнича/навчальна практика за сприяння працедавців на виробництвах і підприємствах, у закладах освіти наступних рівнів) тощо. 


Поділяючи відповідальність перед слухачами ІІ Психологічної школи, колектив кафедри психології ТНПУ здійснює психологічний супровід юнаків та юнок при визначенні і систематизації ними системи власних життєвих цінностей, самостійному визначенні життєвих цілей і планів, проясненні часової перспективи майбутнього, поступі на шляху самопізнання та особистісного розвитку, професійного самовизначення та планування кар’єри. Адже лише усвідомивши найголовніші життєві перспективи, розробивши алгоритм особистісного зростання та маючи потребу у самотворенні і саморозвитку, можна  навчитися  бути  самим  собою  у  сьогоденні, вибудовуючи адекватний образ власного Я, саморозвиватися та самоактуалізовуватися. 


Можливості діагностики професійних інтересів, Soft Skills і цікаві кейси профорієнтації на Платформах  Державної служби зайнятості України

Можливості діагностики професійних інтересів, Soft Skills і цікаві кейси профорієнтації на Платформах Державної служби зайнятості України


Надзвичайно важливо юнакам та юнкам вчасно дізнаватися про власні уподобання, інтереси, здібності, індивідуально-психологічні особливості та водночас активно пізнавати світ професій. У тих випадках, коли з інтересами пов’язані життєві професійні плани, говорять про професійні інтереси, які у сукупності допомагають свідомо обрати заклад освіти, здобути омріяний фах.  Увагу учасників(-иць) акцентовано на розвитку м’яких навичок (Soft Skills): навички тайм-менеджменту, критичного й креативного мислення, навички фінансової грамотності, командної роботи. Soft Skills дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та напрямку, в якому працює людина. У психології їх відносять до числа соціальних навичок: вміння переконувати, знаходити підхід до людей, лідирувати, ведення переговорних процесів, робота в команді, орієнтація на особистісний розвиток, ерудованість, креативність тощо. 


Задля самопізнання учасники та учасниці онлайн-заняття виконали самодіагностику за ідеографічним тестом «Конструктивний малюнок людини з геометричних фігур» (за Е.Махоні, модифікація А.Лібіна), компʼютерною діагностичною методикою «Професійна спрямованість» Дж. Голланда, навчались співвідносити тип професійної спрямованості із професійним середовищем. 


За модерування спікерки юнацтво активно розвінчувало ґендерні стереотипи щодо «жіночих»/«чоловічих» професій, ознайомлювалося з метафорами на позначення ґендерних бар’єрів та дискримінаційних практик у професійній діяльності («скляна стеля», «липка підлога», «скляний підвал», «скляний ескалатор») та усвідомлювало їхню шкідливість для самореалізації особистості як жінок, так і чоловіків.


Мозковий штурм «Які спеціалісти будуть затребувані післязавтра»

Мозковий штурм «Які спеціалісти будуть затребувані післязавтра»



Уже сьогодні стає зрозумілим: найперспективніші професії в майбутньому не обмежуватимуться знаннями в одній галузі; уже сьогодні успішній людині потрібно кілька різнопланових навичок і що їх більше, то більше затребуваний фахівець/фахівчиня; в усіх галузях зростає попит на мультифункціонального працівника/працівницю. Нові тенденції: стрімкий розвиток інновацій і технологій, виникнення нових спеціальностей на перетині декількох галузей, нових форм та видів зайнятості, підвищення конкуренції, посилення міграції, можливість постійно змінювати місце роботи та фах — висувають нові вимоги до володіння знаннями, вміннями та навичками.


У 2020 році Всесвітній Економічний Форум у Давосі (WEF) у своєму звіті «Майбутнє професій» однією з найважливіших навичок для успішної кар’єри у у швидкозмінному світі визначив активне навчання та навчальні стратегії, аналітичне мислення та інноваційність. На думку WEF, саме ці навички дадуть можливість адаптуватись до мінливого світу, у якому, за їхніми підрахунками, до 2025 року 85 мільйонів робочих місць можуть бути заміщені внаслідок зміни розподілу праці між людьми та машинами. У той же час, можуть з’явитися 97 мільйонів нових ролей, які будуть більш пристосовані до нового розподілу праці між людьми, машинами та алгоритмами у 15 галузях економіки.


Проблеми професійного самовизначення та планування кар’єри під час заняття були розглянуті у контексті сьогоденних та повоєнних вимог ринку праці до фахівців різних професій. Попри те, що триває війна московії проти України, українська влада, експерти та партнери розробляють плани повоєнного відновлення країни. На даний час Національною радою з відновлення України від наслідків війни уже визначено 15 «Національних програм» для досягнення цілей 2032 у різних галузях. Відновлювати будемо ми, українці, кожен – на своєму місці, виконуючи сумлінно професійні обов’язки, беручи на себе долю відповідальності за власне майбутнє. У  цьому контексті важливо допомагати сучасним юнакам та юнкам вибудовувати життєві перспективи, планувати освіту та кар’єру, співвідносити професійні інтереси із усвідомленою готовністю долучитись до відновлення і модернізації України. 


Для успішної кар'єри молодій людині важливо розуміти свої сильні сторони і таланти, знати сфери, де їх можна застосувати. На цьому шляху найкращими помічниками дитини є батьки, педагоги, психологи, соціальні педагоги, карʼєрні консультанти тощо. 


Рефлексія та підбиття підсумків онлайн-заняття «Професійне самовизначення та планування кар〓〓ри в умовах нової реальності». До нових зустрічей!

Рефлексія та підбиття підсумків онлайн-заняття «Професійне самовизначення та планування кар'єри в умовах нової реальності». До нових зустрічей!



Правильний вибір професії дозволить юнакам та юнкам реалізувати свій творчий потенціал, уникнути розчарування, захистити себе і свою сім’ю від нестатків і невпевненості в завтрашньому дні. Не менш важливо навчати учнівську та студентську молодь піклуватися про себе, щоби бути в ресурсі піклуватись про іншого, окреслювати близьку і віддалену життєву перспективи, рухатись до власних цілей, учиняти дії на прийняття рішень, шукати можливості для самопізнання, плекати позитивний погляд на  себе,  шукати  додаткових  шляхів  задля  зміцнення  своєї  стійкості. І це все потрібно, щоби вистояти, повноцінно жити в складному теперішньому і бути творцем власного мабутнього!  


Із вдячністю Збройним силам України, вірою у ПЕРЕМОГУ разом творімо майбутнє рідної України  –  вільної  країни  вільних,  сильних,  мужніх,  працьовитих  і конкурентоспроможних особистостей!


Безмежна вдячність

ЗАХИСНИКАМ та ЗАХИСНИЦЯМ УКРАЇНИ 

за можливість навчати і навчатися!



Кандидатка психологічних наук,

доцентка кафедри психології

факультету педагогіки і психології,

керівниця Центру ґендерних досліджень 

та впровадження політики рівних прав і можливостей

ТНПУ імені Володимира Гнатюка

Ольга Кізь



До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси