ІІІ Психологічна школа «Пізнай себе» кафедри психології ТНПУ: п’яте заняття для розвитку конкурентоспроможності юнацтва Тернопільщини (ФОТО)

ІІІ Психологічна школа «Пізнай себе»
кафедри психології ТНПУ:
п’яте заняття для розвитку
конкурентоспроможності юнацтва
Тернопільщини  



Обласний профорієнтаційний проєкт «ІІІ Психологічна школа “Пізнай себе”», зініційований колективом кафедри психології факультету педагогіки і психології ТНПУ імені Володимира Гнатюка у співпраці з Комунальною установою Тернопільської обласної ради «Центр аналітично-методичного та матеріально-технічного забезпечення розвитку освітніх закладів області» (керівниця – Тетяна Четвертак), успішно об’єднує у віртуальних стінах ТНПУ  юнацтво Тернопільщини. 12 березня 2024 року було проведено  п’яте заняття на тему «Професійне самовизначення та планування кар’єри як етапи становлення конкурентоспроможної особистості». Учасниками(-цями) онлайн-зустрічі стали цьогорічні випускники(-ці), освітянська спільнота (педагоги(-ині), психологи(-ині), соціальні працівники(-иці)) закладів загальної середньої освіти із різних територіальних громад Тернопільської області. У ролі спікерки виступила кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології Ольга Кізь. 


Доцентка кафедри психології Ольга Кізь - спікерка 5 заняття ІІІ Психологічної школи ''Пізнай себе''

Доцентка кафедри психології Ольга Кізь - спікерка 5 заняття ІІІ Психологічної школи ''Пізнай себе''


Головна мета п’ятого заняття ІІІ Психологічної школи  – формування в учнів та учениць компетентності у виборі професії як системи базових характеристик, потрібних для успішного планування, коригування і реалізації перспектив власного професійного розвитку. 

У теоретичному блоці заняття було проаналізовано стадії управління кар’єрою, акцентувано увагу слухачів і слухачок на важливості власної активності та самопізнання як основи для професійного самовизначення. 
  
Аналіз стадій управління кар'єрою

Аналіз стадій управління кар'єрою 

Спікеркою наголошено на необхідності розвитку м’яких навичок (Soft Skills), які дозволяють людині бути успішною незалежно від специфіки діяльності та напрямку, в якому вона працює. У психології їх відносять до числа соціальних навичок: навички критичного й креативного мислення, тайм-менеджменту, фінансової грамотності, командної роботи, вміння переконувати, знаходити підхід до людей, лідирувати, ерудованість тощо.

Всесвітній Економічний Форум у Давосі (WEF) у своєму звіті «Майбутнє професій – 2025» однією з найважливіших навичок для успішної кар’єри у швидкозмінному світі визначив активне навчання та навчальні стратегії, аналітичне мислення та інноваційність, які дадуть можливість адаптуватись до мінливого світу.
  
Навички, розвиток яких важливий для молодих людей в ХХІ столітті

Навички, розвиток яких важливий для молодих людей в ХХІ столітті 

Задля ознайомлення з сучасним світом професій та ринком праці, а також задля вироблення навичок орієнтації у масиві доступної інформації юнакам, юнкам та освітянам презентовано розроблені в Україні проєкти та успішно апробовані карʼєрно-орієнтовані практики:

  1. віртуальний простір Career Hub (https://careerhub.in.ua) – сучасна інформаційна платформа, створена Career Hub і Центром «Розвиток Корпоративної Соціальної Відповідальності» у партнерстві з Міністерством освіти і науки України в межах програми «Мріємо та діємо»; 

  2. експеримент всеукраїнського рівня «Професійна орієнтація у Новій українській школі» (http://profi.dcz.gov.ua), що впроваджується у 2021-2026 роках у межах Програми ЄС EU4Skills експертами(-ками) Фонду міжнародної солідарності;

  3.  Інтернет-платформа Державної служби зайнятості України «Профорієнтація та розвиток кар’єри» (http://profi.dcz.gov.ua) із можливістю безкоштовного проходження комплексного профорієнтаційного тесту та 10 тестів на діагностику мяких навичок;

  4. челлендж відеороликів про професії «ХОЧЕШЗМОЖЕШDOIT» (https://www.youtube.com/channel/UCovhzi70dLAMg22u3el5KFA/videos), зініційований Херсонською обласною службою зайнятості, у рамках якого створено більше 200 мотивуючих відеороликів за 119 професіями;

  5. профорієнтаційний відеомарафон «Руйнуємо стереотипи» (https://www.youtube.com/watch?v=5eT0jZZ5pr4&list=PLDvU9FqxDqG3UZX4Y5hyp3svGqbKba398), зініційований Донецькою обласною службою зайнятості, який сприяє розвінчуванню ґендерних стереотипів і міфів щодо «жіночих» або «чоловічих» професій;

  6. профорієнтаційний відеомарафон «Перлини професій» (https://www.youtube.com/watch?v=LztX6ZYKprw&list=PLiGICJDdsOeGLzhA9fqKkORo--zYk5_oI&index=1), зініційований Миколаївським обласним центром зайнятості тощо.


Знайомство зі світом професій - важливий етап первинного планування кар'єри

Знайомство зі світом професій - важливий етап первинного планування кар'єри

У практичному блоці заняття слухачі і слухачки навчались
зіставляти образ-Я з вимогами професії до особистості та потребами ринку праці, створювати на цій основі професійний план і перевіряти його. Задля самопізнання учасники та учасниці онлайн-заняття виконали самодіагностику за ідеографічним тестом «Конструктивний малюнок людини з геометричних фігур» (за Е.Махоні, модифікація А.Лібіна), який дав змогу визначити приналежність до одного і шести типів особистості: «керівник», «відповідальний виконавець», «тривожно-боязкий», «учений», «інтуїтивний», «винахідник, конструктор, художник», «емотивний» і «неемотивний». 

Спікерка також ознайомила із підходом американського ученого, професора психології, професора електротехніки та інформатики Мічиганського університету Джона Генрі Голланда щодо співвіднесення типів професійної спрямованості особистості з професійним середовищем. Слухачам і слухачкам було запропоновано пройти комп’ютерну самодіагностику за методикою Дж. Голланда «Професійна спрямованість», яка дала змогу співвіднести тип особистості досліджуваних з типами професійного середовища: «реалістичним», «інтелектуальним», «артистичним», «соціальним», «підприємливим», «конвенційним». На домашнє завдання також запропоновано самодіагностику за методикою «Професійна карєра». 
  
Практичний блок заняття. Діагностика за методикою Дж. Голланда

Практичний блок заняття. Діагностика за методикою Дж. Голланда 

У ході заняття наголошувалось на важливості розвінчування ґендерних стереотипів про «жіночі» і «чоловічі» професії, які є перешкодою для самореалізації особистості як жінок, так і чоловіків. Нові тенденції – стрімкий розвиток інновацій і технологій, виникнення нових спеціальностей на перетині декількох галузей, нових форм та видів зайнятості, підвищення конкуренції, посилення міграції, можливість постійно змінювати місце роботи та фах — висувають нові вимоги до володіння знаннями, вміннями та навичками без жодних обмежень за ознакою статі.

У контексті сьогоденних вимог ринку праці до фахівців різних професій важливо допомагати сучасним юнакам та юнкам вибудовувати життєві перспективи, планувати освіту та кар’єру, співвідносити професійні інтереси із усвідомленою готовністю долучитись до повоєнного відновлення і розвитку України. 

Із безмежною вдячністю Збройним силам України, вірою у Перемогу творімо майбутнє рідної України!  

Тримаймо стрій!


Ольга КІЗЬ

кандидатка психологічних наук,

доцентка кафедри психології

факультету педагогіки і психології,

ТНПУ імені Володимира Гнатюка 


До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси