Конференція в ТНПУ під гаслом "Інклюзія – фундамент соціальної справедливості"  (ФОТО)

Конференція в ТНПУ під гаслом 

"Інклюзія – фундамент соціальної справедливості"



"Інклюзія – фундамент соціальної справедливості" - під таким гаслом впродовж 22-23 травня 2025 р. на базі інклюзивно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка в онлайн форматі відбулася V Всеукраїнська міждисциплінарна науково-практична конференція: «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат». 


Метою проведення щорічної конференції є консолідація здобутків впровадження інклюзії в сфері освіти в Україні; популяризація передового інноваційного досвіду надання якісних освітніх послуг особам із порушенням здоров'я, особливими освітніми потребами; обмін досвідом психолого-педагогічного, медичного та соціального супроводу осіб, які потребують адаптації та модифікації освітнього процесу й середовища; об'єднання зусиль різних фахівців та суспільних інституцій задля реалізації інклюзії в усіх сферах суспільства, зокрема, освітній; визначення перспектив розвитку інклюзивної освіти в Україні та актуальних напрямів науково-методичних досліджень окресленої теми.


Задля реалізації мети щорічної конференції було реалізовано такі тематичні напрями роботи конференції:

  • державне регулювання інклюзії в різних сферах суспільного життя та громадські ініціативи;

  • інклюзивні підходи в освітньому процесі різних типів закладів освіти;

  • корекційно-розвивальний та соціальний супровід здобувача з особливими освітніми потребами та його сім’ї; 

  • реалізація інклюзії в медичній, духовній, економічній, екологічній та політичній сферах;

  • технології та інструменти для впровадження інклюзивного середовища.


Доц.Зоряна Удич відкриває конференцію
Доц.Зоряна Удич відкриває конференцію

Учасників онлайн-зустрічі привітали Надія Дробик (перший проректор ТНПУ, докторка біологічних наук, професорка, Заслужена діячка науки і техніки України) та Зоряна Адамська (декан факультету педагогіки та психології ТНПУ, кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри психології розвитку та консультування), які зазначили на необхідності підготовки якісних педагогічних кадрів, здатних працювати в умовах інклюзії та реалізації інклюзивних цінностей у всіх галузях суспільства.


Вітальне звернення проф.Надії Дробик
Вітальне звернення проф.Надії Дробик


Виступає доц.Зоряна Адамська
Виступає доц.Зоряна Адамська


Упродовж двох днів 352 учасники конференції мали змогу ознайомитися з передовим досвідом впровадження інклюзії у різні сфери суспільного життя, який представили 21 спікер та спікерка, серед яких: 

  • Вовк Ольга Ігорівна: «Досвід США у впровадженні інклюзивної освіти» (магістерка «Спеціальної освіти», нейропсихолог, дефектолог, фахівчиня корекційної освіти в державній школі (м. Гемтрамк, округ Вейн, штат Мічиган, США));

  • Захарова Лада Германівна: «Інклюзивний простір закладу вищої освіти» (практичний психолог Навчально-методичного кабінету соціально-психологічної підтримки, професійного розвитку та сприяння працевлаштуванню, старший викладач Чорноморського національного університету імені Петра Могили);

  • Шевченко Володимир Миколайович: «Актуальні питання навчання та розвитку дітей з порушеннями слуху в інклюзивному освітньому середовищі» (доктор педагогічних наук, професор кафедри сурдопедагогіки та сурдопсихології імені М.Д. Ярмаченка факультету спеціальної та інклюзивної освіти Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, керівник ГО «Академія спеціальної освіти», керівник проекту «Реабілітація осіб з кохлеарними імплантами в Україні»);

  • Танявська Ярина Андріївна: «Розвиток невербальної комунікації у дітей із тяжкими порушеннями мовлення в інклюзивному середовищі» (кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки і психології  дошкільної та спеціальної освіти Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича);

  • Гандзюк Олександра Михайлівна: «Мовна комунікація парамедика з пацієнтами з особливими освітніми потребами: виклики та стратегії інклюзивної взаємодії» (кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри дисциплін загальної підготовки Комунального закладу вищої освіти «Волинський медичний інститут» Волинської обласної ради);

  • Опанасенко Людмила Анатоліївна: «Представлення досвіду роботи: виявлення опор та сліпих зон» (кандидатка психологічних наук, доцентка кафедри педагогіки, психології та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної освіти);

  • Шевчук Іванна Петрівна: «Комплексна нейропсихологічна корекція дітей з нейророзладами» (магістерка «Спеціальної освіти» та «Практичної психології»; клінічний нейропсихолог: дитячий та дорослий; нейропсихолог у центрі  Brain Up);

  • Касьяненко Альона Юріївна: «Корекційно-розвивальні послуги: кращі практики та перешкоди в реалізації (з досвіду роботи КЗ «Крисинський ліцей»)» (асистент вчителя КЗ «Крисинський ліцей» Богодухівської міської ради Богодухівського району Харківської області);

  • Ленів Зоряна Павлівна: «Цінності філософії інклюзії в освіті, культурі, соціумі» (кандидатка педагогічних наук, доцентка, директорка Міжнародного інституту інклюзії, доцентка кафедри логопедії та інноваційних технологій в інклюзії Карпатського національного університету імені Василя Стефаника);

  • Шевців Зоя Михайлівна: «Інклюзивна педагогіка: здобутки і перспектива» (професорка, докторка педагогічних наук; авторка підручника «Основи інклюзивної педагогіки»;науковий консультант, регіональна координаторка Громадської організації «Інклюзивний простір. Українська спільнота» на Рівненщині; гарантка освітніх програм на Українській автентичній платформі «ВІП.ОСВІТА»);

  • Староста Володимир Іванович: «Деякі аспекти інклюзивної компетентності: самооцінка педагогів» (доктор педагогічних наук, професор,  професор кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи Державний вищий навчальний заклад  «Ужгородський національний університет»);

  • Громяк Олена Сергіївна: «Мистецтво без бар’єрів: як залучаємо дітей з особливими освітніми потребами до творчого середовища» (практична психологиня, директорка комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр» Шумської міської ради);

  • Іваницька Наталія Анатоліївна: «Співпраця вчителів природничого циклу з метою організації інклюзивного навчання учнів» (кандидатка педагогічних наук, директорка Чернігівської гімназії № 35);

  • Сеньовська Надія Леонідівна: «Специфіка спілкування педагога з дітьми, травмованими війною» (кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки та менеджменту освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка);

  • Кучма Юлія Вікторівна: «Музей і людина з інвалідністю: проблеми, шляхи вирішення» (в.о. завідувача відділу науково-освітньої роботи, фахівець з питань інклюзії, Музей історії міста Києва);

  • Кравчук Вікторія Ростиславівна: «Соціалізація здобувачів освіти з особливими освітніми потребами» (заступниця директора з навчально-виховної роботи Шумського ліцею Шумської міської ради);

  • Якимова Яна Леонідівна: «Сенсорна Інтеграція: алгоритм підбору вправ для дітей з особливими освітніми потребами» (психологиня, кризова терапевтка та фахівчиня із інклюзивної освіти; приватна практика ФОП);

  • Літвінова Олена Олександрівна: «Сучасні інтернет-ресурси для щоденної роботи логопеда» (вчитель-логопед закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ст. №50 Святошинського району в місті Києві);

  • Василак Ольга Степанівна: «Готовність майбутніх випускників спеціальності Середня освіта (Історія) до роботи з дітьми з інтелектуальними порушеннями на уроках «Вступ до історії та громадянської освіти»» (аспірантка кафедри спеціальної та інклюзивної освіти Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка);

  • Жук Валентина Володимирівна: «Діти з кохлеарними імплантами в умовах інклюзивного навчання» (кандидатка педагогічних наук, старша наукова співробітниця відділу освіти дітей з сенсорними порушеннями Інституту спеціальної педагогіки і психології НАПН України імені Миколи Ярмаченка НАПН України);

  • Удич Зоряна Ігорівна: «Інклюзивна освіта в Україні: результати дослідження» (кандидатка педагогічних наук, доцентка кафедри педагогіки та менеджменту освіти, керівниця інклюзивно-ресурсного центру Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка).


Незабаром відеозапис конференції буде представлено в публічному просторі для ознайомлення всім зацікавленим.


Також у контексті конференції відбуваються курси підвищення кваліфікації на базі Центру післядипломної освіти, які реалізовують фахівчині інклюзивно-ресурсного центру, за темами: «Сенсорна інтеграція дитини: науково-практичні засади» та «Педагогіка партнерства в концепції Нової української школи». Усі учасники курсів підвищення кваліфікації отримають свідоцтво (30 год.) та сертифікат участі в конференції (16 год.). 


Наразі триває прийняття статей до збірника матеріалів до 1 червня, просимо надсилати на E-mail: conf.inclusion.tnpu@gmail.com  


Запрошуємо приєднуватися до когорти нашої спільноти у соціальній мережі: https://www.facebook.com/groups/Inclusion.TNPU 



Зоряна Удич, Ірина Шульга, Оксана Гаврилевська


До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси