Опитування «Конкурентоздатність педагога» в рамках діяльності центру професійного розвитку «CENTRE FOR TEACHING EXCELLENCE» ТНПУ
Опитування
«Конкурентоздатність педагога»
в рамках діяльності центру
професійного розвитку
«CENTRE FOR TEACHING
EXCELLENCE» ТНПУ

У сучасному діджиталізованому суспільстві все більшого значення набуває така інтегрована якість як «конкурентоздатність». Конкурентоздатна особистість – це особистість, якій притаманні такі психологічні характеристики як: потреба в досягненнях, схильність до творчості, цілеспрямованість, рішучість, толерантність до невизначеності, вміння йти на зважений ризик, які забезпечують ефективну конкуренцію на ринку праці. Конкурентоспроможність же виступає можливістю реалізації конкурентоздатності особистості, це пошук найоптимальніших умов реалізації здатностей особистості. Тож, визначальними чинниками формування сучасного типу особистості є конкурентоздатність та конкурентоспроможність.

Тенденції розвитку освіти в Україні вказують на необхідність випередження професійною педагогічною освітою запитів педагогічної діяльності. Проникнення поняття «конкурентоспроможність» у сферу педагогіки та виникнення потреби у формуванні цієї якості в сучасного вчителя є соціально-економічні та освітні перетворення, що знайшло відображення у змісті державних документів з модернізації освіти в Україні, педагогічних дослідженнях із проблеми підготовки сучасного вчителя. Освіта потребує конкурентоздатного педагога.

Опитування «Конкурентоздатність педагога»

Хто ж такий конкурентоздатний педагог?
З позиції психології розвитку особистості досліджуване поняття розглядається як розвиток рефлексивної особистості педагога, який має новий стиль педагогічного мислення, володіє креативними підходами до вирішення освітніх проблем, адекватно реагує в нестандартних навчальних, виховних, комунікаційних ситуаціях, здатен планувати та ефективно організовувати свою професійно-педагогічну діяльність. Головними показниками такої особистості дослідники вважають рефлексивність, емпатію, спрямованість на зміст діяльності, професійну, комунікативну, інформаційну компетентність та гнучкість особистості.

Період навчання у вищій школі – один з найважливіших етапів, у якому формуються певний практичний досвід, навички роботи над собою, тобто самовиховання, що допоможе у майбутній професійній діяльності. Виклики сучасності формують потребу активно досліджувати питання конкурентоспроможності педагога ЗВО. Відповідно, склалося розуміння, що конкурентоспроможність – це характеристика особистості, яку можна сформувати у здобувача у освітньому просторі вищої школи. Конкурентоспроможність особистості студента розуміється як сукупність таких інтегрованих якостей, як цілеспрямованість, пізнавальна активність, чіткість ціннісних орієнтацій, креативність, творче ставлення до справи, працьовитість, прагнення до саморозвитку, до безперервного професійного росту, високої якості, кінцевий продукт своєї праці, а також самокритичність і стресостійкість.

Тобто, сучасний ЗВО має сприяти забезпеченню не просто засвоєння майбутнім фахівцем сукупності професійних компетентностей, але й формування у нього вміння презентувати себе на ринку праці, здатності в будь-якій ситуації конструктивно вирішувати виникаючі проблеми.

В рамках діяльності Центру професійного розвитку («Centre for Teaching Excellence»), за сприяння керівника канд. пед. наук, доцент Олени Гузар, практичний психолог відділу у справах молоді Ольга Логвись провела анонімне опитування на тему «Конкурентоздатність педагога».

Метою дослідження було з’ясування розуміння понять «конкуренція» та «конкурентоздатність педагога» у майбутніх вчителів. Вибірка склала 63 респонденти віком від 18 до 35 років. Питальник був розміщений у google-forms, що сприяло відкритості та доступності.

Аналіз відповідей опитуваних дає змогу оцінити розуміння майбутніми педагогами, які навчаються у ЗВО, понять «конкуренція» та «конкурентоздатність педагога» у професійному житті, що впливає на розвиток конкурентоспроможності, які форми/методи роботи є ефективними.

Перелік запитань та результати представлені на рисунках.

Опитування «Конкурентоздатність педагога»

Опитування «Конкурентоздатність педагога»

Опитування «Конкурентоздатність педагога»

Опитування «Конкурентоздатність педагога»
 
Опрацювавши та узагальнивши відповіді на запитання, ми маємо наступну інформацію. 
1. Більшість респондентів вважає «конкуренцію» як змагання, боротьбу, суперництво, протистояння, «місце під сонцем», здорове протистояння, де якнайкраще можна проявити свої вміння і знання, процес розвитку і взаємодії, де якнайкраще можна представити свої знання і вміння, здатність «тверезо» оцінити свої здібності і здібності опонента, досягнення цілей чи певної мети в умовах протиборства, спроможність людини оцінювати свої та протилежні сторони,  представлення себе з кращої сторони, надмірна жага домінування,  норма виживання в сучасному суспільстві, тощо. 
2. Тішить думка про те, що 55,6 % вважає себе конкурентоспроможним майбутнім педагогом. Що, безумовно є заслугою освітнього простору ЗВО, котрий сприяє усіма можливими способами та засобами розвитку конкурентоздатності здобувачів. Проте 23,8 % думає, що їм ще потрібно працювати над собою. Це не є погано, адже бажання самовдосконалення і саморозвитку є визначальним моментом професійного становлення майбутнього фахівця. Однак, 19 % іще не впевнені у своїх можливостях. Саме це спонукає нас працювати далі, використовуючи в тому числі коучингові технології, котрі сприяють розвитку потенціалу, мотивують до самовдосконалення, розкривають здібності та нахили.
3. У професійному житті педагога поняття «конкуренція» на думку опитуваних це: вдосконалення себе у порівнянні з іншими, бажання здобувати нові знання та вміння, мотивація ставати «кращою версією себе», уміння «подати себе», боротьба за владу (кращу посаду), можливість швидко знайти роботу, професійний ріст для того, аби більше знати і більше навчити, здатність запропонувати кращу якість освіти, аніж у свого конкурента, уміння подати матеріал доступніше і продуктивніше, аніж інші педагоги, вміння знаходити нові способи зацікавлення дітей,  здатність бути затребуваним, бути індивідуальним та неповторним, ефективність, новітність, заохочувати учнів до навчання, здатність адекватно "змагатися" з іншими, здатність особистості педагога створювати і реалізувати інноваційні напрями діяльності та вести за собою інших, стимул до саморозвитку, мотивація до впровадження нових методик та удосконалення своїх педагогічних умінь, позиція «бути зразком для наслідування» та ін. Проте є, такі, що не замислювались про дане питання.  
4. Найбільш характерними рисами для конкурентоспроможного педагога, на думку респондентів, є: креативність (93,7%), комунікативність (82,5%), активність (76,2%), професійність (73%), стресостійкість і організованість (по 66,7%), енергійність (55,6%), відкритість досвіду (54%), гнучкість (46%), емпатійність (34,9%), постійне самовдосконалення і навчання (1,6%).
5. Серед чинників, котрі впливають на розвиток конкурентоздатності особистості майбутнього педагога, було відзначено наступні: внутрішні чинники – прагнення до особистісного та професійного розвитку (88,9%), високий рівень внутрішньої мотивації (85,7%), адекватна самооцінка (61,9%); зовнішні – зовнішня мотивація (47,6%), досвід/поради наставників (фасилітаторів) (33%), міжособистсісні стосунки (25,4%).
6. У плані професійного розвитку і становлення особистості педагога ефективними можуть бути наступні заходи, на думку респондентів: соціально-психологічні тренінги (77,8%), консультації наставників (61,9%), зустрічі з успішними стейкхолдерами (60,3%), тематичні вебінари (57,1%), кейси з практичного досвіду (44,4%).

Результати опитування були успішно презентовано практичним психологом на захисті випускних робіт курсів підвищення кваліфікації за напрямком: «Психологічні засади розвитку конкурентоздатності науково-педагогічних і педагогічних працівників на засадах коучингових технологій» у ДЗВО «Університет менеджменту освіти».

Практичний психолог
відділу у справах молоді ТНПУ
Логвись Ольга

До списку

Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси