Ірина Павлівна Гринчук
Кандидат педагогічних наук
Доцент кафедри музикознавства та методики музичного мистецтва
mail: iryna.hk77@gmail.com
iryna_hrynchuk@tnpu.edu.ua
Профілі
Google Scholar
ORCID
Випускниця Тернопільського музичного училища імені С. Крушельницької та фортепіанного відділу Львівської державної консерваторії ім. М. Лисенка (ЛНМА) (класи фортепіано професорів Х. Чаплін (Блажкевич), І. Немири; клас концертмейстерства професора, заслуженої артистки України Я. Матюхи).
Важливий досвід наукової та просвітницької діяльності отримала як член наукового гуртка «Музика XX століття» (керівник – кандидат мистецтвознавства, професор Н. Кашкадамова), у рамках якого готувалися концертно-просвітницькі програми, репрезентовані у середніх музичних навчальних закладах Західної України.
Важливим у творчому житті став мистецький проект, присвячений популяризації творчості І. Белзи, який презентувався впродовж 1983–1984 рр. у музичних училищах Тернополя, Дрогобича, Івано-Франківська, Чернігова, у залах Київської державної консерваторії (НМАУ) ім. П. Чайковського та Московської консерваторії ім. П. Чайковського.
По завершенню консерваторії і по сьогодні – викладач класу фортепіано, автор та розробник низки лекційних курсів з фахових музичних дисциплін, у тому числі авторських курсів.
Виступала у дуетах з викладачами О. Шолох (вокал), М. Ціж (Євгеньєва) (бандура), як солістка на концертах камерної інструментальної музики, у літературно-музичних вечорах, присвячених творчості Б. Лепкого, В. Стуса, В. Симоненка, Л. Крупи та ін. Готувала студентів до участі у творчих звітах, мистецьких імпрезах на факультеті та в університеті, у різножанрових тематичних, монографічних концертах фортепіанної музики студентів класу.
Серед талановитих випускників – лауреати і дипломанти конкурсів та фестивалів, серед них: Всеукраїнський конкурс «Викладач-музикант XXI століття» (Луганськ, 1998), II та V Міжнародний фестиваль слов’янської фортепіанної музики (Мелітополь, 2000, 2004), V Міжнародний фестиваль-конкурс молодих виконавців «Кримська весна–2006», Міжнародний конкурс-фестиваль «Закарпатський едельвейс–2013» (Ужгород). Випускники класу успішно реалізують себе як педагоги, виконавці, організатори культурно-мистецької, просвітницької діяльності на теренах Західної України.
Темою дисертаційного дослідження, захищеного при ІПППО АПН України, стала проблема формування музично-аналітичного мислення майбутніх вчителів музики. Науковий керівник – Л. Масол, кандидат педагогічних наук, провідний науковий співробітник ІПВ АПН України, керівник групи розробників Державних стандартів і низки програм з галузі «Мистецтво» (до складу групи була запрошена І. Гринчук).
Продовжуючи традицію цієї «наукової школи», були підготовлені серія посібників-зошитів «Щоденники музичних вражень» (для учнів 1–4-х класів), посібник-зошит «Про що і як розповідає музика». Науковцям, викладачам мистецьких дисциплін адресований навчально-методичний посібник «Проблеми музичного мислення: теорія і методика розвитку. Діалектика музичного логосу та ейдосу» (2008) з грифом МОН України (у співавторстві з О. Бурською).
Ідея поширення українського фортепіанного репертуару, створення до нього відповідного методичного наповнення реалізована у випуску шести навчальних посібників (у співдружності із О. Горбач). До збірників включені зразки фортепіанної класики, творів композиторів долисенківської доби та XX століття, творів сучасних митців із різних регіонів України, української діаспори, композиторів, пов’язаних із Тернопіллям (більше 70 імен). Низку творів видрукувано вперше. Це більше 500 сторінок нотного тексту, 200 сторінок музикознавчої та методичної інформації про авторів, стилістику творів, еволюцію фортепіанних жанрів (цикли та окремі мініатюри, сонати, варіації, поліфонічні зразки, етюди). Окремий навчально-методичний посібник «Фортепіанні твори М. Вериківського» (2016) вийшов з друку до відзначення 120-річчя від дня народження митця. Ці випуски поширені у репертуарі фортепіанних класів мистецьких закладів різного рівня акредитації Тернопілля, різних регіонів України, у репертуарі для слухання музики на уроках музичного мистецтва.
Мистецько-краєзнавча дослідницька спрямованість реалізується в окремому напрямку керованих дипломних та магістерських робіт, зокрема присвячених видатним особистостям, пов’язаним із Західною Україною (В. Барвінський, С. Людкевич, Н. Нижанківський, С. Крушельницька, М. Колесса, А. Кос-Анатольський, М. Вериківський, М. Скорик, Б. Фільц, І. Білозір та інші), присвячених освітнім та культурно-мистецьким осередкам краю. До кола наукових зацікавлень входять також проблеми історії та теорії музичної (ширше – мистецької) педагогіки і освіти, сучасних інноваційних художньо-педагогічних технологій.
Загалом підготовлено до друку більше 80 публікацій, у тому числі: згадані вище посібники, методичні розробки, програми, статті, видані у фахових виданнях та у матеріалах наукових конференцій різного рівня, представлені впродовж низки стажувань в ІПВ АПН України, ДДПУ ім. І. Франка та ін. Була офіційним опонентом при захисті 5 дисертацій, підготувала близько 15 відгуків на автореферати дисертацій.
Нагороджена почесними грамотами Міністерства освіти і науки України та Асоціації піаністів педагогів України (EPTA) (2000, 2004), подяками Міністерства освіти і науки України (2006), грамотами управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації (2007, 2011), Міністерства освіти і науки України та ТНПУ ім.В.Гнатюка (2010), Управління освіти і науки Тернопільської міської ради (2013).