Інклюзивно-ресурсний центр
ТНПУ ім.В.Гнатюка:
5 років діяльності
Цього року структурний підрозділ під назвою інклюзивно-ресурсний центр ТНПУ ім. В. Гнатюка (далі – Центр) відзначає свій перший ювілей – 5 років функціонування. Саме у лютому 2018 р. рішенням вченої ради університету №7 від 30.01.2018 р. було затверджено Положення про інклюзивно-ресурсний центр, яке й регулює його діяльність.
Метою діяльності Центру є покращення умов для отримання студентами з інвалідністю, тимчасовим порушенням здоров’я, іншими особливими освітніми потребами доступу до якісної освіти та послуг в університеті; здійснення підтримки батьків абітурієнтів, освітян, громадськості у питаннях інклюзії та сприяння впровадженню інклюзивної освіти в регіоні.
Мета деталізується у функціях та 26 завданнях, з якими можна ознайомитись за покликанням.
За ці роки нам вдавалося реалізовувати завдання Центру через різні напрями роботи:
-
проведення конференцій, тренінгів, вебінарів, відкритих лекторіїв;
-
адаптація та модифікація освітнього простору університету;
-
консультування абітурієнтів та супровід здобувачів освіти із особливими освітніми потребами;
-
викладання навчальних дисциплін з інклюзивної тематики;
-
публікація результатів наукових досліджень з інклюзивної освіти;
-
залучення здобувачів освіти до здійснення наукових розвідок;
-
проведення курсів підвищення кваліфікації;
-
участь в акредитаціях освітніх програм;
-
розробка та удосконалення документів, які регламентують освітній процес в університеті;
-
проходження стажування з метою підвищення інклюзивної компетентності;
-
участь у міжнародних проєктах;
-
підписання угод про співпрацю і реалізація у їхніх рамках різних заходів та ін.
Одним із завдань Центру є підвищення інклюзивної компетентності здобувачів освіти, педагогічних працівників, батьків, представників громадських організацій тощо. Вагому роль у цьому відіграє тренінгова робота, зокрема, укладено та проведено тренінги для різної цільової категорії. Перші тренінги були реалізовані Центром ще у 2018 р. До сьогодні Центром укладено та реалізовано 11 тренінгів на інклюзивну тематику, проведено 14 вебінарів, онлайн-лекторіїв та 1 круглий стіл.
Теми тренінгів:
-
«Філософія інклюзії», «Інклюзивне середовище закладу освіти» (для педагогічних працівників);
-
«Виховна система сім’ї, у якій зростає дитина із порушенням у розвитку» (для батьків/опікунів та родичів дітей з інвалідністю);
-
«Мобілізація громади для надання соціальних послуг дітям та молоді з особливими потребами» (для громадських організацій м. Тернополя, які опікуються питаннями людей з інвалідністю);
-
«Універсальний дизайн освітнього середовища» (для співробітників інклюзивно-ресурсних центрів та закладів спеціальної освіти);
-
«Інклюзія в ПТО: реальність чи утопія?» (педагогів закладів професійно-технічної освіти);
-
«Інклюзивна компетентність учителя закладу загальної середньої освіти» (для учителів ЗЗСО);
-
«Громадська організація у тренді інклюзії» (для представників громадських організацій та державних інституцій);
-
«Інклюзія в музеї» (для працівників музейної сфери);
-
«Інклюзивна бібліотека: простір, послуги, комунікація» (для фахівців бібліотечної сфери);
-
«Громадське психічне здоров’я: інклюзивний аспект» (для магістранів інституту психічного здоров’я Українського Католицького Університету);
-
«Інклюзія в громадській роботі» (для волонтерів Школи Християнського Аніматора) та ін.
Також зусиллями Центру проведено відкриті лекторії, зокрема на теми: «Інклюзивна освіта», де головною спікеркою була Марина Порошенко, голова Благодійного фонду Порошенка, кандидат медичних наук, лікар-кардіолог) (24 вересня 2020 р.); «Від ідеї до стратегії: інклюзивна освіта у розвитку громади» у рамках роботи Крайового форуму освітян «Освіта – енергія майбутнього. Дистанційна освіта-сучасний формат!», секція «Психолого-педагогічні основи успішної професійної діяльності»; (10 жовтня 2020 р.); «Інклюзивна компетентність педагога» у межах Крайового форуму Освіта – енергія майбутнього. Нові грані розвитку освіти (26 веренся 2021 р.).
Для викладачів нашого університету створено інформаційну сторінку «Інклюзивна освіта» у системі Центру дистанційного навчання MOODLE (покликання для викладачів), де розміщені матеріали, які можуть бути використані для удосконалення змісту навчальних дисциплін та методики їх викладання. Для зручності, джерельна база поділена за розділами: «Навчально-методичні посібники», «Наукові статті», «Нормативно-правова база», «Індекс інклюзії», «Асистент вчителя», «На допомогу вчителю інклюзивного класу» (практичні рекомендації, зразки документації тощо), «Календарне планування, навчальні програми (за нозологіями)», «Корекційно-розвиткові програми», «Діагностичні методики», «Робота з обдарованими дітьми», онлайн-ресурси. Загальна кількість джерел становить: 450 і вона постійно поновлюється. Формувати джерельну базу допомагають також фахівці наукової бібліотеки нашого університету, які завжди відгукуються на пропозиції щодо поповнення фондів літературою інклюзивного змісту.
Співробітниці Центру виконують викладацьку роботу, зокрема, укладають навчально-методичні комплекси та окремі змістовні модулі з різних навчальних дисциплін, які стосуються інклюзивної тематики й викладають ці навчальні дисципліни для здобувачів різних освітніх рівнів і програм. Також регулярно беруть участь у зустрічах із експертними групами НАЗЯВО щодо проведення акредитаційних експертиз освітніх програм з метою роз’яснення особливостей реалізації інклюзивної освіти та створення інклюзивного середовища в ТНПУ ім. В. Гнатюка. До наукових досліджень залучено здобувачів вищої освіти, які під керівництвом працівниць центру опублікували 18 статей.
Окремо згадаємо, що наш інклюзивно-ресурсний центр тісно співпрацює із Центром післядипломної освіти ТНПУ ім. В. Гнатюка. Зокрема, розроблено три модульні освітні програми для підвищення кваліфікації педагогічних та науково-педагогічних працівників: "Інклюзивне освітнє середовище", "Взаємодія із батьками у системі інклюзивної освіти"), "Асистентський супровід у системі інклюзивної освіти". Програми затверджено вченою радою університету, протокол № 5 від 27.12.2022 р. Бажаючим отримати відповідне свідоцтво про підвищення кваліфікації пропонуємо реєструватися за покликанням: реєстрація на курси підвищення кваліфікації. Слухачі курсів також отримують доступ до джерельної бази інклюзивної освіти, консультативний супровід у вирішенні питань щодо формування інклюзивного освітнього середовища закладу освіти.
Регулярно працівниці Центру проводять зустрічі із потенційними абітурієнтами з особливими освітніми потребами та їх батьками/опікунами для надання консультацій і відповідей на актуальні запитання та з метою виявлення потенційних потреб майбутніх студентів щодо адаптацій і модифікацій в університеті. Особливі умови вступу із врахуванням інклюзивного компонента прописані у Правилах прийому на навчання для здобуття вищої освіти у Тернопільському національному педагогічному університеті ім. Володимира Гнатюка. Залишити заявку на консультацію можна тут.
Крім того, зусиллями Центру відбувається удосконалення змісту документів, що стосуються освітнього процесу в університеті. Зокрема, укладено Порядок супроводу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення у Тернопільському національному педагогічному університеті ім. Володимира Гнатюка; та внесено зміни до Положення про організацію освітнього процесу (п. 10 «Організація інклюзивного освітнього процесу»), що дає змогу створити ефективні умови навчання для студентів з особливими освітніми потребами, розроблено та надано рекомендації приймальній комісії щодо створення умов для вступу особам із особливими освітніми потребами.
Інклюзія – це не лише освітній процес, але й фізичне середовище, яке також має бути доступним та комфортним для усіх. Тому в університеті було проведено аудит доступності, за результатами якого навчальні корпуси, а також гуртожитки обладнані пандусами, біля головного корпусу крім пандуса є також кнопка виклику допоміжного персоналу. Проводяться переобладнання санвузлів, виділено кілька додаткових паркомісць для громадян з інвалідністю. Визначено подальші необхідні адаптації.
Вагому роль у облаштуванні інклюзивного простору відіграє міжнародна складова у діяльності Центру. Так, у рамках реалізації проєкту «Доступне університетське середовище» за фінансової підтримки Британської Ради, було адаптовано приміщення навчальних корпусів, що стосується маркування сходових кліток відповідно до принципів універсального дизайну; використання таблиць «вхід»/«вихід» та наліпок на поручні з номером поверху, які продубльовані шрифтом Брайля (це передбачає врахування потреб осіб з порушенням зору та уваги, які навчаються, працюють або є відвідувачами університету). Також незабаром очікуємо від нашого партнера – Байройтського університету (Німеччина) у межах реалізації спільного проєкту «Learnopolis+: За допомогою цифрових медіа до міжнародного навчального досвіду» (за фінансування DAAD/BMBF) на передачу принтера, що друкує шрифтом Брайля. Такий принтер дозволить забезпечити навчальною літературою студентів із відсутнім зором, які вже у цьому році планують поступати до ТНПУ ім. В. Гнатюка.
За час діяльності Центру було підписано низку угод та меморандумів про співпрацю університету із різними освітніми та культурними закладами, інклюзивно-ресурсними центрами, громадськими організаціями з метою реалізації спільних проєктів на інклюзивну тематику, проведення навчання їхніх членів із основ інклюзії та взаємодії із людьми з різними комунікативними можливостями. Зокрема, підписані угоди із: комунальною установою Збаразької районної ради «Інклюзивно-ресурсний центр», Тернопільським обласним краєзнавчим музеєм, громадською організацією «Центр громадського моніторингу та аналітики», комунальною установою «Тернопільська міська централізована бібліотечна система», громадським об’єднанням «Тернопільське міське об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т. Г. Шевченка, громадською організацією «Волинський обласний осередок ВГО «Генерація успішної дії» та креат-студією «ІРИска» (новина). Створено коаліцію закладів вищої освіти на чолі із Інститутом педагогічної освіти та освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України під назвою «Об’єднання інституцій-партнерів «Педагогічна синергія». Серед партнерів: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського; Чернівецький національний університет імені Юрія Федьковича; Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника; Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка (новина). У цьому об'єднанні Центр виступає координатором від ТНПУ. У рамках угод проведено різноманітні заходи з популяризації ідей інклюзії та формування інклюзивної компетентності різних фахівців.
У 2019 р. Центр виступив ініціатором та став координатором робочої групи з розробки й укладання Стратегії розвитку інклюзивного середовища Тернопільської міської територіальної громади на 2020–2025 роки. І як результат: проведено громадські слухання та затверджено даний документ депутатським корпусом Тернопільської міської ради (Стратегія).
З метою популяризації інклюзії співробітниці Центру беруть участь у наукових заходах різного рівня (конференції, круглі столи, вебінари, дискусії тощо), підвищують свою кваліфікацію під час стажувань, зокрема, закордонних (Чехія, Литва, Німеччина). Результатом стажувань стало не лише формування інклюзивної компетентності працівниць Центру, але й укладання угод про співпрацю та реалізація спільних проєктів.
11 жовтня 2019 р. керівниця Центру З. Удич взяла участь у комітетських слуханнях на тему «Проблемні питання законодавчого врегулювання та реалізація державної політики щодо забезпечення прав осіб з інвалідністю», які проводилися у Комітеті Верховної Ради України з питань прав людини, деокупації та реінтеграції тимчасово окупованих територій у Донецькій, Луганській областях та Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, національних меншин і міжнаціональних відносин (новина). Її доповідь стосувалася якості освітніх послуг для осіб із особливими освітніми потребами. Центр періодично подає рекомендації під час громадських слухань щодо питань впровадження інклюзії у всі сфери життєдіяльності суспільства.
У межах Центру розробляються інформаційні матеріали (презентації, буклети) щодо толерантної термінології та етикету взаємодії із людьми з різними комунікативними можливостями, адаптації та модифікації архітектурного простору закладу освіти.
Завдяки накопиченому досвіду, ресурсам та співпраці з багатьма партнерами у 2021 р. на базі Центру вдалось започаткувати проведення Всеукраїнської міждисциплінарної науково-практичної конференції «Інклюзивна освіта: ідея, стратегія, результат» з міжнародною участю. Наразі відбувається підготовка до цьогорічної конференції, яка запланована на квітень (Інформаційний лист).
Пропонуємо переглянути результати попередніх конференцій:
Більше інформації про заходи Центру є на сторінці офіційного сайту університету: Інклюзивно-ресурсний центр ТНПУ ім. В. Гнатюка.
Запрошуємо також приєднатися до офіційної сторінки Центру у соціальній мережі: Ми на Fecabook, яка нараховує понад 3700 учасників.
Ми завжди відкриті та готові до співпраці. Маєте ідеї для спільних проєктів, запитання чи пропозиції – пишіть нам на електронну скриньку: irc.tnpu@gmail.com чи заповнюйте заявку.
Зоряна Удич,
керівниця інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім. В. Гнатюка
Ірина Шульга,
методистка інклюзивно-ресурсного центру ТНПУ ім. В. Гнатюка