Мешко Олександр Іванович


Кандидат психологічних наук


Доцент кафедри психології


е-mail: meshko_o@ukr.net


Профілі:  
     Google  Академія

     ORCID
     Scopus

     Web of science





Аспекти професійної діяльності


Народився в с. Росівка Черняхівського району Житомирської області. Закінчив Коростишівське педагогічне училище (Житомирська область). Вищу освіту отримав навчаючись на педагогічному факультеті Київського державного педагогічного інституту імені М. Горького (нині Український державний університет імені Михайла Драгоманова). Професійну діяльність розпочав у 1989 році на посаді практичного психолога в середній школі № 24 міста Тернополя, а в 1990 році був прийнятий асистентом кафедри педагогіки Тернопільського державного педагогічного інституту імені Я. Галана (нині Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка). Після навчання в очній аспірантурі в Українському державному педагогічному університеті імені М.П. Драгоманова (м. Київ) у 1995 році захистив кандидатську дисертацію за спеціальністю 19.00.07 – педагогічна та вікова психологія. У 1999 році присвоєно вчене звання доцента. У період з 1997 по 2005 рр. працював на посаді доцента кафедри педагогіки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. У 2005 році за результатами конкурсу призначений на посаду завідувача кафедри психології цього ж університету. У 2008-2011 рр. навчався в очній докторантурі Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Нині працює на посаді доцента кафедри психології Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Досвід наукової та науково-педагогічної діяльності в колективі університету становить 35 років.

Мешко О.І. – фахівець у галузі вікової, педагогічної психології, психології і педагогіки вищої школи, психології професійного становлення особистості, психології професійного здоров’я. Як викладач читає навчальні дисципліни «Психологія», «Вікова та педагогічна психологія», «Психологія і педагогіка вищої школи», «Психологія і педагогіка освітньої діяльності», «Психологія і педагогіка профільної школи», «Основи професійного зростання», «Основи професійного здоров’я», «Стрес-менеджмент у професійній діяльності» для підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. Є керівником магістерських та бакалаврських робіт здобувачів, які навчаються за освітньо-професійною програмою «Психологія бізнесу та управління». Постійно впроваджує інноваційні освітні технології. Є учасником групи розробників освітньої програми «Психологія бізнесу та управління», яка реалізується на кафедрі психології. Є одним із виконавців колективної наукової теми «Теорія і практика підготовки конкурентоспроможних фахівців до здійснення психологічного супроводу бізнес-діяльності» (державний реєстраційний номер 0122U001874). 


Сфера наукових інтересів


Сфера наукових інтересів: психологія освіти і виховання, психологія і педагогіка вищої школи, психологія професійного становлення особистості, психологічні проблеми становлення професійної позиції і розвитку суб’єктності педагога, психологія професійного здоров’я педагога, професійне становлення особистості здобувача вищої освіти як суб’єкта професіоналізації. 

У науковому доробку має понад 270 наукових та навчально-методичних праць, з яких: 8 колективні монографії (4 закордонні); 7 статей у наукометричних виданнях Scopus і WoS, 79 статей у провідних наукових фахових виданнях України, 9 статей у закордонних наукових журналах, 18 навчальних та навчально-методичних посібників (7 мають гриф МОН України), 26 програм навчальних курсів. Учасник більше 180 наукових, науково-практичних конференцій і симпозіумів різних рівнів. Бере участь в організації наукових форумів, реалізації профорієнтаційного проєкту Психологічна школа «Пізнай себе» та інших заходах, які проводяться на кафедрі психології. 


Стажування, підвищення кваліфікації


Упродовж трудової діяльності постійно працює над удосконаленням та підвищенням професійної компетентності, бере участь у вітчизняних та міжнародних стажуваннях, підвищенні кваліфікації, семінарах, вебінарах, тренінгах. Є членом та активним учасником Міжнародної фундації науковців та освітян (IESF). 

У 2025 році пройшов планове стажування у Дрогобицькому державному педагогічному університеті імені Івана Франка на кафедрі психології, тема стажування «Професійне становлення особистості здобувача вищої освіти як суб’єкта професіоналізації» (довідка-сертифікат №528 від 14.04.2025 р.). 

У 2024 році пройшов міжнародне науково-педагогічне стажування у Норвезькому університеті наук про життя (Осло, Королівство Норвегії). Тема «Міжнародний науково-педагогічний досвід дотримання академічної доброчесності в закладах освіти». 6 кредитів ECTS, 180 год. (сертифікат KH №1503088 від 15.03.2024 р.).

У 2023 році пройшов міжнародне науково-педагогічне стажування у Венеціанському університеті Ка Фоскарі (Венеція, Італія). Тема: «Управління науковими та освітніми проєктами: міжнародний досвід». 6 кредитів ECTS, 180 год. (сертифікат ES № 14190 від 31.05.2023 р.). 

У 2022 році пройшов міжнародне науково-педагогічне стажування ISCSAI-2022 (Ukraine-Uzbekistan-Latvia-Portugal-India). Тема: «International scientific-research and educational activity as an integral part of functioning of new generation universities». 6 кредитів ECTS, 180 год. (сертифікат ID-036-2022 від 21.10.2022 р.).

У 2021 році пройшов міжнародне науково-педагогічне стажування ISCSAI-2021 (Україна-Узбекистан-Латвія). Тема: «Society of Ambient Intelligence – 2021». 6 кредитів ECTS, 180 год. (сертифікат №154-2021 від 20.04.2021 р.).

Упродовж останніх років пройшов низку міжнародних курсів підвищення кваліфікації, зокрема:

Міжнародне підвищення кваліфікації в Інституті Науково-дослідному Люблінського науково-технологічного парку та Міжнародна фундація науковців та освітян IESF. Тема: «Трансфер освітніх технологій у підготовці магістрів та здобувачів доктора філософії (PhD) в країнах Європейського Союзу та Україні». Люблін (Республіка Польща), 1,5 кредити ЄКТС, 45 год. (сертифікат ES № 23856 від 15.05.2025 р.).

Міжнародне підвищення кваліфікації в Інституті справ адміністрації публічної ISAP та Міжнародна фундація науковців та освітян IESF. Тема: «Основи грантової діяльності та фандрайзингу: міжнародний досвід». Люблін (Республіка Польща), 1,5 кредити ЄКТС, 45 год. (сертифікат ES № 24236 від 24.07.2025 р.).

Міжнародне підвищення кваліфікації в Інституті Науково-дослідному Люблінського науково-технологічного парку (Люблін, Республіка Польща). Тема «Неформальна освіта у підготовці магістрів в країнах Європейського Союзу та Україні». Люблін (Республіка Польща), 1,5 кредити ЄКТС, 45 год. (сертифікат ES № 21693 від 17.11.2024 р.).

Міжнародне підвищення кваліфікації у Науково-дослідному інституті Люблінського науково-технологічного парку (Люблін, Польща) за темою «Трансфер освітніх технологій в країнах Європейського Союзу». Сертифікат ES №14086. 1,5 кредитів ECTS (45 год.). 

Міжнародне підвищення кваліфікації у Науково-дослідному інституті Люблінського науково-технологічного парку за темою «Неформальна освіта у підготовці бакалаврів в країнах Європейського Союзу та Україні». Люблін (Польща). 1,5 кредитів ECTS, 45 год. (сертифікат ES №12264 від 27.02.2023 р.) 

Міжнародне підвищення кваліфікації у Науково-дослідному інституті Люблінського науково-технологічного парку. Тема «Використання неформальної освіти у підготовці бакалаврів та магістрів: досвід країн Європейського Союзу та України». 1,5 кредитів ECTS (45 год.). Сертифікат ES №11515/2022 від 26.12.2022 р.

Міжнародне підвищення кваліфікації в Куявській вищій школі (Влоцлавек, Польща). Тема: «Pedagogy and Psychology in  the Modern World: the Art of Teaching and Learning». 0,5 кредитів ECTS (15 год.). Сертифікат № PC-2627154-KSW від 27.02.2021 р.

Міжнародне підвищення кваліфікації в Інституті Науково-дослідному Люблінського науково-технологічного парку та IESF Міжнародна фундація науковців та освітян (Люблін, Польща). Тема: «Distance Tools on the Example of Zoom and Moodle Platform». 1,5 кредитів ECTS (45 год.). Сертифікат ES №4294/2021 від 22.02.2021 р.

У 2024 році отримав сертифікат Центру вивчення іноземних мов ТНПУ імені Володимира Гнатюка, який засвідчує проходження 72-годинного курсу англійської мови та містить рекомендацію для проведення занять англійською мовою для студентів іноземних громадян. 


Відзнаки, нагороди


Нагороджений Грамотами Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка (2009 р.; 2011 р.; 2015 р.; 2024 р.); цінним подарунком (наручним годинником) Тернопільської міської ради (2024 р.); Подяками Тернопільської обласної ради (2022 р.; 2025 р.); Грамотою Тернопільської обласної ради (2024 р.); Подякою Національної академії педагогічних наук України (2020 р.).


Основні публікації


1. Meshko, H., Meshko, O., Mamychenko, S., Barbashova, I., Molchanova, O., & Dievochkina, N. Postmodernist philosophy of psychology and pedagogy: practical aspects of implementation within the framework of a teacher’s professional development. Sapienza: International Journal of Interdisciplinary Studies. 2025. Vol. 6. Issue 3. e25049. https://www.scopus.com/pages/publications/105013127947 (Scopus)

2. Halyna M. Meshko, Oleksandr I. Meshko, Nataliia V. Habrusieva. The Impact of the War in Ukraine on the Emotional well-being of Students in the Learning Process. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2023. Vol. 11. Issue. 1. P. 55-65. https://www.scopus.com/pages/publications/85150917521 (Scopus) 

3. Bihun, N., Alieksieieva, I., Herasina, S., Yelchaninova, T., Meshko, O., & Sobkova, S. Self-Sufficiency as a Factor in the Development of the System of Psychological Self-Regulation of Personality. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 2023. № 15(3). С. 15-30. https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:001162162800002 (Web of Science).  

4. Denha, N., Bakumenko, T., Saiapina, S., Lashta, R., Meshko, O., & Boiko-Buzyl, Y. (2022). The Concept of Professional Reflection in Ukrainian Psycho-Pedagogical Literature: Regard or Disregard for Neurophysiological Factors? BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience, 13(2), 59-75. https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000823277700005 (Web of Science). 

5. Halyna M. Meshko, Oleksandr I. Meshko, Iryna M. Trubavina. Study of the Emotional Well-Being of Students in the Process of Education in the Modern School. Journal of Intellectual Disability – Diagnosis and Treatment. 2021. Vol. 9. No. 4. P. 381-389. https://www.scopus.com/pages/publications/85115056155 (Scopus). 

6. Tereshchuk, G., Meshko, H., Meshko, O., Prochazka, M., & Radchuk, H. The problem of preserving and strengthening the occupational health of the teacher: a historical aspect. SHS Web of Conferences. Volume 104, 01003, 2021. https://www.webofscience.com/wos/woscc/full-record/WOS:000725217300004 (Web of Science).

7. Halyna Meshko, Oleksandr Meshko, Nadia Drobyk, and Oleksander Mikheienko Psycho-pedagogical training as a mean of forming the occupational stress resistance of future teachers. E3S Web of Conferences. Volume 166, 10023, 2020. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-85084954153&origin=resultslist&sort=plf-f (Scopus). 

8. Мешко Г.М., Мешко О.І. Професійна спрямованість як аксіологічна основа становлення професійно-педагогічної позиції особистості майбутнього педагога. Наукові інновації та передові технології (Серія «Управління та адміністрування», Серія «Право», Серія «Економіка», Серія «Психологія», Серія «Педагогіка»). 2025. № 2(42). С. 2080-2089. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-5274-2025-2(42)-2080-2089 (Категорія Б).

9. Мешко О.І., Мешко Г.М. Резильєнтність як чинник професійного благополуччя педагога. Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2025. № 2(48). С. 1627-1637. DOI: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-2(48)-1627-1637 (Категорія Б).

10. Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування професійної стресостійкості майбутніх менеджерів як умови їх конкурентоспроможності. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2024. Випуск 1(54). С. 124-128. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2024.54.124-128 (Категорія Б). 

11. Мешко Г. М, Мешко О. І.. Професійна успішність учителя нової української школи як компонент професійної підготовки. Суспільство та національні інтереси. 2024. № 4(4). С. 532-545. DOI: https://doi.org/10.52058/3041-1572-2024-4(4)-532-545 (Категорія Б).

12. Мешко Галина, Мешко Олександр Історія педагогіки: тестові завдання: навчальний посібник; видання третє, виправлене і доповнене. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2023. 154 с.

13. Мешко Г. М, Мешко О. І.. Управління професійним розвитком учителів у закладі загальної середньої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород : Ужгородський національний університет, 2023. Вип. 1(52). С. 110-114. DOI : https://doi.org/10.24144/2524-0609.2023.52.110-114 (Категорія Б). 

14. Мешко Г.М., Мешко О.І. Управління процесом формування соціально-психологічного клімату в педагогічному колективі закладу дошкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Випуск 1(50). С. 186-190. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2022.50.186-190 (Категорія Б). 

15. Мешко Г.М., Мешко О.І. Сучасні підходи до збереження і зміцнення професійного здоров’я фахівців з інклюзивної освіти. Інклюзія в дії: стратегії впровадження в Україні та світі: колективна монографія / О. Главацька, Н Горішна, Г. Слозанська та ін. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2022. С. 98-113. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/25421

16. Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування soft skills студентів непедагогічних спеціальностей у процесі вивчення курсу «Педагогіка». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Випуск 1(48). С. 267-271. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.48.267-271 (Категорія Б). 

17. Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування професійної відповідальності майбутніх учителів. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2021. Випуск 2(49). С. 103-106. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2021.49.103-106 (Категорія Б). 

18. Мешко Г.М. Мешко О.І. Збереження і зміцнення професійного здоров’я вчителів у системі післядипломної педагогічної освіти. Педагогічний альманах: Збірник наукових праць / редкол. В.В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. Випуск 47. С. 88-95. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi47.155 (Категорія Б). 

19. Meshko H. & Meshko O. Prevention of bullying in secondary schools. Social work and education. Vol. 7, No. 4. Ternopil-Aberdeen, 2020. pp. 524-534. DOI: https://doi.org/10.25128/2520-6230.20.4.10. (Категорія Б).

20. Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування саногенного мислення як технологія забезпечення професійного здоров’я майбутніх учителів. Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В.В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2020. Випуск 46. С. 104-111. DOI: https://doi.org/10.37915/pa.vi46.114 (Категорія Б).

21. Мешко Г.М., Мешко О.І. Формування психологічно безпечного освітньо-наукового середовища в закладі вищої освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. Випуск 2(47). С. 100-104. DOI: https://doi.org/10.24144/2524-0609.2020.47.100-104 (Категорія Б).

22. Meshko H., Meshko O. Scientific-methodological Foundations of Future Teachers’ Health Culture Forming. Theory and Practice of Future Teacher’s Training for Work in New Ukrainian School: monograph / Eds. I.F. Prokopenko, I.M. Trubavina. Prague: OKTAN PRINT s.r.o., 2020. P. 112-125. DOI: https://doi.org/10.46489/TAPOFT-11 

23. Мешко Г.М., Мешко О.І. Управління розвитком аутопсихологічної компетентності вчителів у закладі загальної середньої освіти. Актуальні проблеми управління закладами освіти в контексті стратегії модернізації освітньої галузі: колективна монографія / за заг. ред. В.П. Кравця. Г.М. Мешко. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2020. С. 178-193. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/16375 

Menu
Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси