Янкович Олександра Іванівна

Янкович О.І.


Доктор педагогічних наук,

професор

Професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти


e-mail:  yankov@tnpu.edu.ua


Профілі:
     Наука України
     ORCID
     ResearchGate
     ResearcherID
     Scopus

Народилася 7 вересня 1962 року в с. Комсомольське (Гадинківці)  Гусятинського району Тернопільської області. 


У  1980–1985 рр. навчалася на природничому факультеті Тернопільського державного педагогічного інституту імені Я. Галана (нині Тернопільський національний педагогічнийо університет імені Володимира Гнатюка), по закінчення якого їй було присвоєно кваліфікацію вчителя хімії та біології.

У 1981–1984 рр. навчалася на Центральних Республіканських курсах іноземних мов з отриманням права викладання англійської мови в загальноосвітніх школах, дошкільних та позашкільних навчальних закладах. У 1984–1988 рр. була секретарем комітету комсомолу природничого факультету Тернопільського державного педагогічного інституту імені Я. Галана. У 1985–1988 рр. працювала асистентом кафедр ботаніки, хімії, зоології Тернопільського державного педагогічного інституту імені Я. Галана; вчителем хімії СШ № 16, 20 м.Тернополя. 


З 1988 р. до 1990р. - викладач кафедри педагогіки Тернопільського державного педагогічного інституту імені Я. Галана. З вересня 1990 навчалася в аспірантурі Інституту педагогіки АПН України.

У 1995 з
ахистила дисертацію на здобуття наукового ступеня кандидат педагогічних наук в Інституті педагогіки і психології професійної освіти АПН України на тему: «Проблема підготовки вчителів природничо-математичного циклу в системі вищої педагогічної освіти України (1945–1994 рр.)».

З 1995 до 2005 рр. асистент, згодом доцент кафедри педагогіки Тернопільського державного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка.

З 2005 до 2013 рр. – завідувач кафедри педагогічної майстерності та освітніх технологій у Тернопільському національному педагогічному університеті імені В. Гнатюка.

У 2009 р. захистила дисертацію на здобуття наукового ступеня доктора педагогічних наук у ТНПУ ім.В.Гнатюка на тему: «Розвиток освітніх технологій у теорії та практиці вищої педагогічної освіти України (1957–2005)» (науковий консультант Чайка В. М.).

З 2010р. і до тепер учений секретар спеціалізованої вченої ради Д 58.053.01.

У 2011 р. присвоєно вчене звання професора кафедри педагогічної майстерності та освітніх технологій.

З 2013 і до 2024 – завідувач кафедри педагогіки і методики початкової освіти ТНПУ імені В. Гнатюка (з 2014 року – кафедра педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти).

З 2024 – професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти ТНПУ імені В. Гнатюка.

З 2014 р. до 2020 – доктор хабілітований, професор кафедри дошкільної, початкової освіти та ресоціалізації Куявсько-Поморської вищої школи (м.Бидгощ, Польща).

З 2021 до тепер  – доктор хабілітований, професор, завідувач кафедри дошкільної та початкової освіти Куявсько-Поморської Академії. 



Стажування


1. 
Вінницький державний педагогічний університет ім. Михайла Коцюбинського  – 02.11.2020 – 30.12.2020 рр.

2. Куявсько-Поморська вища школа (м. Бидгощ, Польща)  – 28.11.2019 - 28.02.2020 рр.
3. 
Львівський національний університет імені Івана Франка – 01.04.2022 – 13.05.2022. 
4. Anhalt University of Applied Sciences Supported by DAAD German Academic Exchange Service DigIn.Net 2  April 4, 2023 - Мау 31, 2023.

Сфера наукових інтересів


Теоретико-методичні засади освітніх технологій та підготовка майбутніх фахівців до їх реалізації у закладах початкової та дошкільної освіти в Україні та в зарубіжних країнах. 


Особисті відзнаки

Почесна грамота Національної академії педагогічних наук України (2015 р.)
.

Основні публікації


1. Kuzma I., Chaikovska H., Levchyk I, Yankovych O. Formation of financial literacy in primary school students. ERIES Journal. 2022.  volume 15 issue 3. P. 142–155. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/26689  

2. Shcherbiak Iu., Kuzma I., Bilyakovska O., Binytska K., Halian O., Yankovych O. Modern information technologies for teaching and control of knowledge acquisition of older preschoolers and primary school students. 12 th 2022 International conference on Advanced computer information technologies. Spisska Kapitula, Slovakia, 26-28 September 2022. P. 559–563. URL: https://ieeexplore.ieee.org/abstract/document/9912744

3. Yankovych O. Safety culture and education of primary school students in Ukraine under martial law. Pedagogika społeczna. 2022. № 3 (85). P. 161–175. URL: http://pedagogikaspoleczna.com/wp-content/uploads/2023/08/PS-3-2022-161-175.pdf 

4. Binytska K. M., Bilyakovska O. O.Yankovych O. I., Greskova V. V., Ocheretna I. P. Exploring the potential of immersive technologies in university education worldwide. CEUR Workshop Proceedingsthis link is disabled, 2023, 3482. Pp. 203–217. 

URL: https://ceur-ws.org/Vol-3482/paper292.pdf    

5. Chaikovska H., Levchyk I.Adamska Z., Yankovych O. Formation of sustainable development competencies in Ukrainian English for specific purposes students. International Journal of Sustainability in Higher Education. November 2023. URL: https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/IJSHE-07-2023-0306/full/html 

6. Біницька К.М., Янкович О. І. Відродження клавесинної школи та історично-інформованого виконавства в Україні в науково-педагогічній та творчій діяльності професорки Світлани Шабалтіної. «Вісник науки та освіти» (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія» 2023. № 1(7) С. 351–363. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28600 

7. Кузьма І., Янкович О. Підготовка педагогічних працівників у системі післядипломної освіти до використання технічних засобів навчання в дошкільних закладах у 60-х рр. ХХ ст. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка / [редактори-упорядники М. Пантюк, А. Душний, В. Ільницький, І. Зимомря]. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2023. Вип. 65. Том 2. С. 277–282. 

URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30435 

8. Жаркова І. І., Янкович О. І. Технологія кейс-стаді в освітньому процесі НУШ як засіб розвитку критичного мислення молодших школярів. «Вісник науки та освіти» (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія» 2023. № 9 (15). С. 408 – 420. URL:  http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30589 

9. Винничук О.Т., Янкович О. І. Формування професійного потенціалу особистості студентів сучасних ЗВО. «Вісник науки та освіти (Серія «Філологія», Серія «Педагогіка», Серія «Соціологія», Серія «Культура і мистецтво», Серія «Історія та археологія»)»: журнал. 2023. № 10(16) 2023. С. 418–431. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30874 

10. Янкович О.І., Винничук О.Т., Кузьма І.І. Розвиток у майбутніх учителів та вихователів культури миру в закладах вищої освіти України та Польщі. «Перспективи та інновації науки (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»)». № 15(33) 2023. С. 580–590. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/30972 

11. Yankovych O. Forest kindergartens in Poland: the use of the experience in Ukraine. Mountain school of Ukrainian Carpaty. (Лісові дитячі садки в Польщі: використання досвіду в Україні. Гірська школа Українських Карпат). 2023. № 28. P. 48–52. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31022 

12. Писарчук О.Т., Янкович О. І., Гладюк Т. В. Гумор в історії освіти й педагогіки: використання ідей в умовах сучасних суспільних викликів. Педагогічний альманах. 2023. № 54. С. 220–229.  https://pedalmanac.site/index.php/main/article/view/477/420 

13. Янкович О., Вербець В. Постать Яна Чохральського як зразок науковця, викладача і патріота для наслідування сучасною молоддю (1885 – 1953) (Yankovych O., Verbets V. The Figure of Jan Czochralski as an Example of a Scientist, Teacher and Patriot for the Youth of Today to Imitate (1885 – 1953). Професійна освіта: методологія, теорія та технології. Збірник наукових праць.  2023. Вип. 18. С. 274–289. Professional Education: Methodology, Theory and Technologies, 2023. № 18. S. 274–289. Retrieved from https://education-journal.org/index.php/journal/article/view/338

http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/32325 

14. Янкович О. І., Гладюк Т. В., Постолюк М. І. Раннє втручання як система підтримки дітей із порушеннями розвитку та їхніх батьків у Польщі. Педагогічний альманах. 2024. № 55. С. 227–235. URL: 

http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33138 

15. Tereshchuk, H.V., Kuzma, I.I. Yankovych, O.I. Praxeological tales as an innovative media product for fostering successful personalities in primary school pupils. Educational Dimension [Online], 2024. 10, pp.24–41. 

URL:  http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/33206


16. Янкович О. І., Кузьма І. І. Освітні технології у початковій школі: навчально-методичний посібник. 2-е вид. Тернопіль: ТНПУ імені В. Гнатюка, 2020. 290 с.

17. Янкович О. І. Розвиток освітніх технологій у початкових школах України (19592018): монографія. Тернопіль, 2021. 162 с.

18. Янкович О. Технологія формування основ правової культури в учнів у початковій школі (Technology of bases of legal culture formation in primary school pupils). Protection of children's rights from a legal, pedagogical and psychological perspective: monograf., Red. Jacek Mrozek, Oksana Homotiuk, Oksana Koval, Olsztyn 2021, Publisher: Centre for Eastern Europe Research UWM in Olsztyn. С. 253–261.

19. Mariia Oliinyk, Oleksandra Yankovych. The soft-skills development in preschool education future specialists. Uczenie się w trakcie życia – aspekty, postulaty, uzasadnienia. Redakcja naukowa Anna Przygoda, Katarzyna Potaczała-Perz, Staniłlaw Kowalski. Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek, 2021. S. 303 – 318. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23988

20. Підготовка майбутніх фахівців в університетах України та Польщі до реалізації медіаосвіти дошкільників. Інформаційні технології та засоби навчання. Т. 67. № 5 (2018), С. 264276. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2323ст.

21. Крутій К. Л., Гавриш Н. В., Янкович О. І. Особливості розвитку пасіонарних якостей дітей у закладах дошкільної освіти. Наукові записки ТНПУ імені В. Гнатюка. № 2 (2018). C. 147-156.

22. Янкович О. Шкільництво Сінгапуру крізь призму реформування освітньої галузі України. Наукові записки ТНПУ ім. В. Гнатюка. Серія Педагогіка. 2019. № 1. С. 29 – 36. 

23. Янкович О., Зданевич Л., Біницька К. Психолінгвістичні особливості навчання дітей дошкільного віку іноземних мов: аналіз польського досвіду. Педагогічний дискурс. 2019. № 27. С. 33-39. 

24. Yankovych O. I., Binytska K. M. Preparation of future masters of elementary education to the formation of a successful personality of junior schoolchildren. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 2019. № 8/40, P. 43–56.

25. Янкович О. І., Гичка В. П. Педагогічні технології в закладі дошкільної освіти: реальність чи вимисел учених? Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2020. Вип. 1 (46). С. 148–152. file:///C:/Users/admin/Downloads/v46%20(1)%20(1).pdf 

26. Янкович О. І. Громадсько-освітня діяльність та педагогічні погляди Марії Лопаткової (1927 – 2016 рр.). Молодь і ринок. 2020. № 6-7(185-186), листопад-грудень. С. 27–32.  http://mir.dspu.edu.ua/article/view/225656

27. Терещук Г. В., Янкович О. І. Освітня, наукова й управлінська діяльність Вінцента Оконя: історія та сучасний контекст. Педагогічний альманах: збірник наукових праць / редкол. В. В. Кузьменко (голова) та ін. Херсон: КВНЗ «Херсонська академія неперервної освіти», 2021. Випуск 50. С. 226 -234.

28. Янкович О. (Aleksandra Jankowych). Міжпоколіннєвий трансфер моральної культури: історичний аспект. Transdyscyplinarne studia.  nr 15/2021. С. 63–78. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/24166

29. Yankovych O. I., Chaika V. M., Ivanova T. V., Binytska K. M., Kuzma I. I., Pysarchuk O. T., Falfushynska H. I. Technology of forming medialiteracy of children of the senior pre-school age of Ukraine. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 (Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018) / Eds. Kiv, A. E., Soloviev, V. N. CEUR-WS.org, online. P. 126144. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper07.pdf. (Scopus)

30. Tereshchuk H. V., Kuzma I. I., Yankovych O. I., Falfushynska H. I. The formation of a successful personality of a pupil in Ukrainian primary school during media education implementation. Cloud Technologies in Education. Proceedings of the 6th Workshop CTE 2018 (Kryvyi Rih, Ukraine, December 21, 2018) / Eds. Kiv, A. E., Soloviev, V. N. CEUR-WS.org, online. P. 145158. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2433/paper08.pdf (Scopus)

31.  Yankovych O., Prymakova V. Preparation of teachers in Ukraine’s postgraduate education institutions on organization of inclusive school education. Liudynoznavchi studii. Seriia «Pedahohika» – Human Studies. Series of «Pedagogy», 2019. № 9/41, 77–87. doi: 10.24919/2413-2039.9/41.175702.

32. Yankovych, O., Shorobura, I., Binytska, O., Binytska, K., Czepil, M., Karpenko, O., Zharkova, I., Hladiuk, T., & Matiiash, V. (2020). Primary School Pupils‘Problem Solving Skills Formation. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(2), 148-168. https://doi.org/10.18662/rrem/12.2/271

    33. Yankovych Oleksandra Ivanivna. Suzuki Method in the training prospective specialists in preschool education. Journal of Education, Health and Sport. 2020; 10(12):162-167. eISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.12775/JEHS.2020.10.12.015

    34.  Янкович О. І., Кузьма І. І. Формування медіакомпетентності вчителів-філологів у закладах післядипломної педагогічної освіти (кінець ХХ – поч. ХХІ ст.). Педагогічний альманах. 2021. Вип. 47.  С. 217–225.

    35. Oleksandra Yankovych, Iryna Kuzma, Vitaliia Prymakova, Zinovii Onyshkiv, Hanna Chaikovska. Training future primary school teachers for the formation of students’ skills to cooperate in a team. SHS Web of Conferences. 2021. Vol. 104, P. 03004. France: EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202110403004. ICHTML 2021.  file:///C:/Users/admin/Downloads/Training_future_primary_school_teachers_for_the_fo.pdf
     
    36. Chaikovska H., Yankovych O, Levchyk I, Kuzma I, Rozhko-Pavlyshyn T. Formation of sustainable development competencies in primary school children. Journal of Education Culture and Society. No. 2_2021 p. 341360. doi: 10.15503.jecs2021.2.341.360
    file:///C:/Users/Admin/Downloads/1367-Article%20Text-5685-1-10-20210925%20(3).pdf  
    Menu
    Приймальна комісія
    Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
    Email: pk@tnpu.edu.ua
    Офіційна скринька
    Email: info@tnpu.edu.ua

    Гаряча лінія
    Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
    Ресурси