Кафедра педагогіки і методики 
початкової та дошкільної освіти 


Кафедра педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти


Завідувач: Шпак Марія  Мирославівна
                   доктор психологічних наук, професор


Старший лаборант: Вихиль Марія Теодорівна

Поштова скринька:
kafpmpdo@tnpu.edu.ua

Адреса: 46027, м. Тернопіль, вул. В. Винниченка, 10, корп. № 3, каб. 326



Історія кафедри
         Кафедра педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти є випусковою і забезпечує підготовку фахівців першого (бакалаврського), другого (магістерського) і третього (освітньо-наукового) рівнів вищої освіти за спеціальностями 012 Дошкільна освіта та 013 Початкова освіта.Кафедра була створена 1 вересня 2013 року і мала назву «кафедра педагогіки і методики початкової освіти». Її очолила доктор педагогічних наук, професор Янкович Олександра Іванівна. 25 листопада 2014 року кафедру педагогіки і методики початкової освіти перейменовано на кафедру педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти. Підготовку фахівців зі спеціальності «Початкове навчання» у Тернопільському державному педагогічному інституті (нині Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка) розпочато в 1976 році на базі новоствореного факультету підготовки вчителів початкових класів. Тоді ж було утворено кафедру педагогіки і методики початкового навчання, яку очолила Л.В. Вознюк. На той час це була єдина кафедра на факультеті. Першими викладачами кафедри були: кандидат педагогічних наук, доцент Герц М.І., кандидат біологічних наук Костинник І.Я. , ст. викладач Пронь І.І., асистент Король Я.А., а старшим лаборантом – Стратійчук Р.В.Дещо пізніше колектив кафедри поповнили такі викладачі: кандидат педагогічних наук, доцент Кравчук Д.М., кандидат філологічних наук, ст. викладач Топольницький Я.Л., ст. викладач Олійник Г.А., асистенти Івасів Б.І., Джумага О.І., Ботюк О.Ф., Найда А.Т., Наумчук М.М., Корнієнко С.М., Данилюк І.М.У різні роки завідувачами кафедри були Тареєв В.М., Корнієнко С.М., Кравчук Д.М., Онишків З.М., Вихрущ В.О. Деякі зі згаданих викладачів, прийшовши на факультет зовсім молодими, продовжують працювати і зараз.Сьогодні ми з пошаною згадуємо старійшин кафедри педагогіки і методики початкового навчання Герца М.І., Джумагу А.І., Топольницького Я.Л., Олійника Г.А., Івасіва Б.І., Дзюбенко О.Г., Найду А.Т. і незмінного впродовж багатьох років лаборанта кафедри Годованого Б.С., яких вже немає серед нас.Починаючи з 1981 року вперше в Україні на факультеті розпочали підготовку вчителів із подвійною спеціальністю: учитель початкових класів і музики, учитель початкових класів і образотворчого мистецтва.З 1983-1984 навчального року на кафедрі почали працювати асистенти Бакіна Т.С., Груць Г.М., Присяжний Т.В., Баран Д.І., Вихрущ В.О., які прийшли до інституту, маючи за плечима практику роботи у школі. У 1987 році на кафедрі почали працювати асистенти Онишків З.М., Картуш (Варакута) О.М. У середині 80-х – першій половині 90-х років на кафедру прийшли працювати викладачі Кодлюк Я.П., Матіяш В.В., Скіпакевич О.В. та Гац (Васильківська) Н.А. – випускниці факультету підготовки вчителів початкових класів.На базі кафедри педагогіки і методики початкового навчання у 1981 році шляхом реорганізації була створена ще одна кафедра –  природничих і математичних дисциплін початкового навчання, а в 1996 році – кафедра рідної мови і методики її викладання. У 1989 році кафедру педагогіки і методики початкового навчання перейменовано на кафедру педагогіки початкового навчання.З 1992 до 1999 року розпочато підготовку вчителів початкових класів з додатковою спеціальністю «Народознавство», а з 2000 року – підготовку вчителів початкових класів з додатковими спеціальностями «Англійська мова», «Інформатика».У 1991 році результатом тривалої співпраці між кафедрою педагогіки і методики початкового навчання та Чортківським педагогічним училищем стала підготовка фахівців зі спеціальності «Вчитель початкових класів та шкільний психолог», яка тривала по 1997 рік. З 1997 року по 2000 рік на факультеті готували фахівців зі спеціальності «Вчитель початкових класів», здійснюючи набір випускників дошкільного відділення Кременецького педагогічного училища.Викладачі факультету підготовки вчителів початкових класів плідно співпрацювали з науковцями НДІ педагогіки України, редколегією журналу «Початкова школа», Міжнародним дитячим центром «Молода гвардія», періодично проводили всеукраїнські і міжнародні науково-практичні конференції.У 2009 році внаслідок реорганізації факультету підготовки вчителів початкових класів утворено відділення «Початкова освіта», яке увійшло до складу Інституту педагогіки і психології, а кафедра педагогіки і методики початкового навчання була інтегрована з кафедрами педагогічної майстерності і освітніх технологій та кафедрою педагогіки і гендерної рівності.У 2013 році на базі кафедр педагогічної майстерності та освітніх технологій, кафедри природничих і математичних дисциплін початкового навчання та частини кафедри педагогіки і гендерної рівності утворено кафедру педагогіки і методики початкової освіти. У 2014 році її перейменовано на кафедру педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти. З серпня 2024 року кафедру очолює доктор психологічних наук, професор Шпак М.М., яка є випускницею факультету підготовки вчителів початкових класів.


Сьогодні на кафедрі педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти працюють:

Сьогодні висококваліфікований професорсько-викладацький колектив кафедри здійснює підготовку здобувачів вищої освіти за такими освітніми програмами:
Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти:  ОПП «Дошкільна освіта» (спеціальність 012 Дошкільна освіта) ОПП «Початкова освіта» (спеціальність 013 Початкова освіта)
Другий (магістерський) рівень вищої освіти: ОПП «Дошкільна освіта» (спеціальність 012 Дошкільна освіта) ОПП «Початкова освіта» (спеціальність 013 Початкова освіта) ОНП «Початкова освіта. Дитяча психологія» (спеціальність 013 Початкова освіта, 053 Психологія)
Третій (освітньо-науковий) рівень вищої освіти: ОНП «Дошкільна освіта» (спеціальність 012 Дошкільна освіта) ОНП «Початкова освіта» (спеціальність 013 Початкова освіта)
Викладачі кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти забезпечують викладання таких навчальних дисциплін:
за спеціальністю 012 Дошкільна освіта: Вступ до педагогічної професії Історія дошкільної педагогіки Педагогіка дошкільна Організація ігрової діяльності в ЗДО Вікова фізіологія і валеологія Теорія і методика формування елементарних математичних уявлень Методика ознайомлення дітей із природним довкіллям Методика формування мистецько-творчої компетентності дошкільників Художня праця в ЗДО Теорія і методика співпраці ЗДО з родинами Організація предметно-ігрового середовища ЗДО Розвиток та виховання дітей раннього віку Основи наукових досліджень Методика науково-педагогічних досліджень Методика формування ключових компетентностей у дошкільників Актуальні проблеми дошкільної освіти Менеджмент в дошкільній освіті Організація інклюзивного середовища закладу дошкільної освіти Методичний супровід освітньої діяльності в закладі дошкільної освіти Психолого-педагогічна підтримка особистісного розвитку дитини
за спеціальністю 013 Початкова освіта: Вступ до педагогічної професії Теорія і методика виховання Дидактика початкової школи Загальнопедагогічні основи професійної діяльності Педагогічні технології в початковій школі Основи природознавства Анатомія і фізіологія дітей з основами генетики Методика навчання математичної освітньої галузі Методика навчання громадянської та історичної освітньої галузі Методика навчання природничої освітньої галузі Методика навчання соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі Методика навчання технологічної освітньої галузі Методика навчання мистецької освітньої галузі Методика науково-педагогічних досліджень Технології навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» в початковій школі Технології навчання математичної освітньої галузі в початковій школі Менеджмент в освіті Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект Інновації в початковій освіті


Наукова робота кафедри

Викладачі кафедри досліджують такі наукові проблеми і теми:

1. «Теоретико-прикладні основи і тенденції розвитку освітніх технологій в українській та зарубіжній педагогіці».
2. «Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика».
3. «Історія розвитку дидактичної думки в Україні».
4. «Теоретичні і методичні аспекти  природничо-математичної та методичної підготовки майбутніх учителів початкової школи в умовах євроінтеграції».
5. «Навчально-методичне забезпечення шкільної природничо-математичної освіти».
6. «Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів».
7. «Теоретико-методичні засади управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя в педагогічних університетах».



Науково-дослідна лабораторія шкільного підручника

дослідники
Науково-дослідна лабораторія шкільного підручника (завідувач проф. Кодлюк Я.П.) тісно співпрацює з Інститутом педагогіки НАПН України. Її члени неодноразово виступали на міжнародних науково-практичних конференціях «Проблеми сучасного підручника», які традиційно проводяться в Інституті педагогіки, а також друкували результати досліджень в однойменному збірнику наукових праць.Уже десять років поспіль на факультеті педагогіки і психології 23 квітня відбувається святкування Всесвітнього дня книги та авторського права. Ініціатором та організатором цього дійства є науково-дослідна лабораторія шкільного підручника (завідувач проф. Кодлюк Я.П.).


свято книги

На рахунку лабораторії – зустрічі з авторами підручників і навчальних посібників, випуски стіннівок, виставки книг (стародруків, альтернативних підручників, наукової літератури з підручникознавства і підручникотворення), акція «Подаруй дитині книгу», фотозона, підготовка буклетів тощо.

Сфера наукових інтересів

Янкович Олександра Іванівна «Теоретико-прикладні основи і тенденції розвитку освітніх технологій в українській та зарубіжній педагогіці».
Кодлюк Ярослава Петрівна «Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика».
Онишків Зіновій Михайлович «Система підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості».
Шпак Марія Мирославівна «Психологія розвитку емоційного інтелекту молодших школярів».
Бойко Марія Миколаївна «Теоретико-методичні засади управління якістю професійної підготовки майбутнього вчителя в педагогічних університетах».
Лупак Наталія Миколаївна «Школа діалогу культур у контексті сучасної системи освіти».
Гладюк Тетяна Володимирівна «Теоретичні та методичні основи природничо-наукової підготовки майбутніх учителів початкової школи».
Жаркова Ірина Іванівна «Навчально-методичне забезпечення предметів природничого циклу».
Чайковська Ганна Богданівна «Формування екологічної компетентності майбутніх учителів початкової школи».
Хребтова Наталя Ростиславівна «Мотиваційний компонент у змісті підручників для  початкової школи».
Ковальчук Людмила Ігорівна «Дидактичні аспекти комплексного підходу до формування особистості»
Рожко-Павлишин Тетяна Андріївна «Підготовки майбутніх вихователів до застосування сучасних технологій у галузі дошкільної освіти».  
Викладачі кафедри є авторами підручників для учнів початкової школи, монографій, навчально-методичних посібників, наукових статей, опублікованих у фахових журналах категорії Б, а також у журналах, що індексуються у наукометричних базах Scopus та Web of Science, матеріалах міжнародних та всеукраїнських науково-практичних конференцій.

Інтерактивно-розвивальна кімната «Смайлик-ТНПУ»При кафедрі спільними зусиллями викладачів та ректорату, завдяки перемозі в конкурсі проєктів від Британської ради, створена та функціонує інтерактивно-розвивальна кімната «Смайлик-ТНПУ», де проводяться практичні заняття для студентів, які навчаються за спеціальністю 012 Дошкільна освіта, а також систематично відбуваються святкування Всеукраїнського дня дошкілля, цікаві зустрічі та інтерактивні ігрові заняття з дітьми дошкільного віку різних закладів дошкільної освіти м. Тернополя.Науковий гурток та студентські проблемні групи
Під керівництвом проф. Кодлюк Я.П. при кафедрі створений і функціонує науковий гурток «Досліджуємо дитинство», членами якого є здобувачі вищої освіти спеціальностей 012 Дошкільна освіта та 013 Початкова освіта. Студенти та магістранти залучаються до науково-дослідної роботи, яка спрямована на вивчення передового педагогічного досвіду, ознайомлення із провідними фахівцями в галузі початкової та дошкільної освіти, відомими науковими школами, а також на підготовку здобувачів до виступів на студентських наукових конференціях та написання наукових публікацій.Викладачі кафедрі здійснюють керівництво студентськими проблемними групами, які досліджують актуальні проблеми дошкільної та початкової освіти, реалізації новітніх освітніх технологій в початковій школі: Янкович О.І. керує науковою проблемною групою «Теоретико-методичні основи освітніх технологій та їх реалізація в практиці роботи школи». Онишків З.М. керує науковою проблемною групою «Шляхи підвищення ефективності початкового навчання». Лупак Н.М. керує науковою проблемною групою «Інтермедіальний аспект освіти». Шпак М.М. керує науковою проблемною групою «Психологічна служба в закладах освіти». Бойко М. М. керує науковою проблемною групою «Вдосконалення педагогічної майстерності викладача вищої школи». Гладюк Т.В., Жаркова І.І., Чайковська Г.Б. керують проблемною групою «Методичні аспекти вивчення природознавства, суспільствознавства, основ здоров’я, математики та трудового навчання в початковій школі».Навчальна робота
Колектив кафедри постійно працює над оновленням навчально-методичного забезпечення дисциплін, запровадженням сучасних інформаційних технологій навчання, використанням активних форм і методів навчання, інноваційних педагогічних технологій в навчальному процесі. Викладачі розробили програми навчальних дисциплін за кредитно-модульною системою навчання, електронні навчально-методичні комплекси в системі Moodle. Особлива увага приділяється організації самостійної та індивідуальної роботи студентів, студентської наукової роботи, керуванню педагогічною та навчальною практиками.Кафедра активно співпрацює із закладами дошкільної та загальної середньої освіти м. Тернополя та області, в яких студенти мають змогу проходити педагогічну практику та набувати практичний досвід роботи. Міжнародна співпраця із зарубіжними партнерами
Викладачі кафедри у межах Меморандуму про взаєморозуміння між Міністерством освіти і науки України та the LEGO Foundation й участі у цьому проєкті ТНПУ імені В. Гнатюка беруть участь у навчальних тренінгах для представників закладів фахової передвищої та вищої освіти і впроваджують програми ігрових та діяльнісних методів навчання і розвитку дітей, соціально-емоційного навчання учнів за спеціальностями 012 Дошкільна освіта та 013 Початкова освіта.




Menu
Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси