Доктор педагогічних наук, професор
e-mail: onyshkiv54@ukr.net
Профілі:
Google Scholar
ORCID
ResearcherID
Народився 30 березня 1954 року в селі Заріччя Гусятинського району Тернопільської області. Після закінчення у 1969 році Зарічанської восьмирічної школи поступив у Чортківське педагогічне училище, яке закінчив з відзнакою у 1973 році, одержавши спеціальність «Учитель початкових класів». 1973–1974 рр. – працював учителем математики Товстенської середньої загальноосвітньої школи Гусятинського району Тернопільської області. 1974-1979 рр. – навчався на фізико-математичному факультеті Тернопільського педінституту. У 1979 році закінчив з відзнакою Тернопільський педінститут за спеціальністю «Учитель математики і фізики». 1979–1981 рр. – працював учителем математики в Зарічанській восьмирічній школі, а в 1981–1982 рр. – учителем початкових класів ЗОШ № 13 м. Тернополя. 1982–1987 рр. – завідувач кабінету початкового навчання Тернопільського обласного інституту удосконалення вчителів. 1987–1990 рр. – навчався в аспірантурі НДІ педагогіки УРСР.
З 1990 року працює в Тернопільському педагогічному інституті на кафедрі педагогіки і методики початкового навчання. У 1991 році захистив кандидатську дисертацію на тему: «Дидактичні умови підготовки молодших школярів до вивчення нового матеріалу», одержавши науковий ступінь – кандидат педагогічних наук.
1993–1994 рр. – заступник декана факультету підготовки вчителів початкових класів.
З 1994 року – доцент, а з 1996 року по 2005 рік – завідувач кафедри педагогіки і методики початкового навчання.
З 2009 р. – доцент кафедри педагогічної майстерності і освітніх технологій. Неодноразово був головою журі обласного етапу конкурсу «Учитель року» в номінації «Учитель початкових класів».
У 2016 році захистив докторську дисертацію на тему «Система підготовки майбутніх учителів до роботи в загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості».
Автор понад 130 наукових публікацій з проблем початкової освіти.
З 1 січня 2022 року і по сьогодні – професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти.
Досвід педагогічної діяльності – 50 років.
З 02 липня 2020 р. до 02 жовтня 2020 р. проходив стажування у Польщі на базі Вищої лінгвістичної школи у м. Ченстохова (Європейський освітній проект «The innovative Methods and Technologies of Teaching: The Newest in the European Educational Practice»).
Сфера наукових інтересів
Особливості організації освітнього процесу в початковій школі сільської місцевості та проблеми підготовки майбутніх учителів початкових класів до роботи в ній.
Основні публікації
Монографії
Онишків З.М. Підготовка майбутніх бакалаврів початкової освіти до роботи в початковій школі сільської місцевості. Підготовка майбутніх фахівців початкової та дошкільної освіти: стратегії реформування: колективна монографія / за ред. В. М. Чайки, О. І. Янкович. Тернопіль: Осадца Ю. В., 2019. С. 48–60.
Статті
1. Онишків З.М. Педагогічна практика як засіб підготовки студентів до професійної діяльності. Педагогічна освіта : теорія і практика: Збірник наукових праць / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України (гол. ред. Лабунець В.М.). Вип.22 (1–2017). Ч.1. Кам’янець-Подільський, 2017. С.166–171.
2. Онишків З.М. Змістовий компонент підготовки майбутніх учителів до впровадження освітніх інновацій у початковій школі. Оновлення змісту, форм та методів навчання і виховання в закладах освіти : збірник наукових праць. Наукові записки Рівненського державного гуманітарного університету. Випуск 15 (58). Рівне: РДГУ, 2017. С. 155– 157.
3. Онишків З.М. Модернізація мережі початкових шкіл сільської місцевості. International scientific and practical conference «Innovations and modern technology in the educational system: contribution of Poland fnd Ukraine»: Conference Proceedings, May 5–6. Sandomiers, 2017. Р.23–26.
4. Онишків З. М. Модель закладу загальної середньої освіти сільської місцевості в педагогічній спадщині В.О.Сухомлинського. Актуальні питання гуманітарних наук: Мiжвузiвський збiрник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогiчного унiверситету iменi Iвана Франка [редактори-упорядники В. Ільницький, А. Душний, І. Зимомря]. Дрогобич: Видавничий дім «Гельветика», 2018. Вип. 20. Том 3. – С.93–96.
5. Онишків З. М. Педагоги-новатори про особливості організації освітнього процесу в умовах сільської школи. Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : збірник наукових праць. № 2(20). Рівне : ВЦ МЕГУ ім. акад. С. Дем’янчука, 2018. С.125–132 .
6. Онишків З. М. Різноманітність форм організації навчання в умовах української малочисельної школи. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». № 9/41. Дрогобич, 2019. С.27–37.
7. Онишків З. М. Підготовка магістрів початкової освіти до роботи в початковій школі сільської місцевості. Витоки педагогічної майстерності: журнал /Полтавський нац. пед ун-т імені В. Г. Короленка. Полтава, 2020. Випуск 25. С.162–166.
8. Onyshkiv Z., Kodliuk Ya, Lesina T., Malyna O., Kichuk N. Areas Of Modernization Of Preparation Of Future Elementary School Teachers In The Countries Of The European Community. REVISTA TEMPOS E ESPOCOS EDUCACAO. Том 14. Випуск 33. 2021. (Web of Science). Номер статті е15615.
9. Yankovych O., Kuzma I., Prymakova V., Onyshkiv Z., Chaikovska H. Training future primary school teachers for the formation of students' skills to cooperate in a team. / Second International Conference on History, Theory and Methodology of Learning. Published online: 04 May 2021. Номер статі 03004.
10. Romanyuk S., Onyshkiv Z., Rusnak I., Dolynskiy I., Maftyn L. Competence-Based Readiness of Future Teachers to Professional Activity in Educational Institutions/ Journal of Curriculum and Teaching. Vol. 11, No. 2; 2022. pages: 42-45. https://www.sciedupress.com/journal/index.php/jct/article/view/21012 (скопус).
11. Онишків З.М. Оцінювання навчальних досягнень молодших школярів в умовах нової української школи. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. Випуск 92 том 1. 2023. С. 96 – 100. http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/31319
12. Romanyuk S., Karaman O., Onyshkiv Z ., Vasylyk M., Strohanova H. The use of multimedia technologies in the development of the methodological competence of future teachers. EDUWEB-REVISTA DE TECNOLOGIA DE INFORMACION Y COMUNICACION EN EDUCACION. Т. 18. Вип. 2. С. 197–208. DOI 10.46502/issn.1856-7576/2024.18.02.14.
13. Онишків З. М. Проблема розвивального навчання в початковій школі в педагогічній спадщині педагогів-новаторів. Педагогічна Академія. 2024. № 8. (Електронний журнал). https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/ article/view/245/132