Кодлюк Ярослава Петрівна
Кодлюк
Доктор педагогічних наук, професор


Професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти


e-mail:  yp.kodliuk@gmail.com

Профілі:

     Google Scholar 

     ORCID 

     ResearcherID





Короткі біографічні дані

Народилася 22 листопада 1958 року в селі Велика Плавуча Козівського району Тернопільської області. У 1976 році закінчила із золотою медаллю Великоплавучанську середню школу. У 1976–1978 роках навчалася в Чортківському педагогічному училищі, яке закінчила з відзнакою. З 1978 по 1982 рік – студентка факультету підготовки вчителів початкових класів Тернопільського державного педагогічного інституту ім. Я. Галана (тепер Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка), отримала диплом з відзнакою (спеціальність «Педагогіка і методика початкового навчання», кваліфікація «учитель початкових класів»). Чотири роки (1982–1986 рр.) працювала вчителем початкових класів СШ № 20 м. Тернополя.


З 1986 року – у Тернопільському національному педагогічному університеті  імені Володимира Гнатюка:

1986–1996 рр. – асистент кафедри педагогіки і методики початкового навчання;

1996–2006 рр. – доцент кафедри педагогіки і методики початкового навчання; 2006–2009 рр. – професор кафедри педагогіки і методики початкового навчання;

2007–2009 рр. – декан факультету підготовки вчителів початкових класів;

2009–2013 рр. – професор кафедри педагогічної майстерності та освітніх технологій;

2013–2014 рр. – професор кафедри педагогіки і методики початкової освіти;

2014–2015 рр. – професор кафедри педагогіки та менеджменту освіти;

з 2015 року – професор кафедри педагогіки і методики початкової та дошкільної освіти.


Захищені дисертації:

1. Формування загальнонавчальних умінь і навичок в учнів 1–2 класів 4- річної початкової школи: дис… канд. пед. наук: 13.00.01 – теорія та історія педагогіки / Кодлюк Ярослава Петрівна; Київський ун-т ім. Т. Шевченка. Київ, 1993. 207 с.

2. Теорія і практика підручникотворення у галузі початкової освіти України (1960–2000 рр.): дис... д-ра пед. наук: 13.00.01 / Кодлюк Ярослава Петрівна; Інститут педагогіки АПН України; Тернопільський національний педагогічний університет ім. В. Гнатюка. Київ, 2005. 460 с.

Вчене звання доцента отримала в 1996 році, професора – у 2006 році.



Професійна та громадська діяльність

2007–2010 рр. – член спеціалізованої вченої ради К 20.051.01 у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника;

2010–2012 рр. – член спеціалізованої вченої ради К 27.053.03 у ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький педагогічний університет імені Григорія Сковороди»;

 з 2010 року – член спеціалізованої вченої ради Д 58.053.01 у Тернопільському національному педагогічному університеті імені Володимира Гнатюка;

з 2008 року – член Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень в галузі освіти, педагогіки і психології;

 у 2009, 2010 рр. – голова журі ІІ етапу Всеукраїнської студентської олімпіади зі спеціальності «Початкова освіта»;

2009–2012 рр. – голова Державної кваліфікаційної комісії у Чортківському обласному педагогічному училищі імені Олександра Барвінського;
2016 р. – голови Державної кваліфікаційної комісії у Чортківському гуманітарно-педагогічному коледжі імені  Олександра Барвінського;
2021, 2022, 2023 рр. – голови Екзаменаційної комісії у Чортківському гуманітарно-педагогічному фаховому коледжі імені Олександра Барвінського;

2015–2022 – консультування працівників ІМЗО з питань експертизи шкільного підручника; підготовка матеріалів для навчання експертів навчальної літератури для закладів загальної середньої освіти;

2017, 2020, 2023 рр. – голова журі обласного етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року» в номінації «Початкова освіта»;

2012 рік – член редакційної ради журналу «Перша вчителька», фаховий редактор цього журналу; 
член редакційної колегії журналів «Початкова школа», «Учитель початкової школи»; 
з 2022 року – член редакційної колегії наукових видань, включених до переліку фахових видань України: 
Проблеми сучасного підручника;
Український педагогічний журнал;
Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка;

2021 рік – у рамках україно-фінського проєкту «Навчаємось разом» брала участь в онлайн-курсі «Осіння школа творців сучасних освітніх матеріалів для Нової української школи». 

Сфера наукових інтересів
Дидактика початкової школи, теорія і практика шкільного підручника, підготовка майбутніх учителів початкової школи, педагогіка вищої школи.

Стажування, підвищення кваліфікації
2012, 2017 рр. –  стажування в Інституті педагогіки НАПН України (відділ початкової освіти);
4 листопада – 9 грудня 2021 року – у рамках україно-фінського проєкту «Навчаємось разом» пройшла навчання з курсу «Осіння школа творців сучасних освітніх матеріалів для Нової української школи»;
19 червня – 28 липня 2023 року – онлайн стажування у Collegium Civitas (Польща). Тема: «Інтернаціоналізація вищої освіти».

Під керівництвом Я. П. Кодлюк створена (2007 р.) і працює науково-дослідна лабораторія шкільного підручника. Члени лабораторії досліджують такі проблеми:

«Шкільний підручник як модель процесу навчання: історія, теорія, практика» (2008–2012 рр.) (державний реєстраційний номер 0108U003844);

«Модернізація змісту шкільної освіти в Україні: стан та перспективи розвитку» (2013–2018 рр.) (державний реєстраційний номер 0114U003075);

«Дидактико-методичне забезпечення компетентнісно орієнтованої шкільної освіти: національний та зарубіжний виміри» (2021–2025 рр.) (державний реєстраційний номер: 0120U105530).


Відзнаки
Диплом ІІ ступеня за кращу монографію 2004 року «Підручник для початкової школи» (4 квітня 2005 р.).
Почесна грамота Академії педагогічних наук України (травень, 2006 р.).
Почесна грамота Міністерства освіти і науки України (№ 109658).
Подяка за якісне керівництво студентською науковою роботою та формування наукового потенціалу сучасної молоді в ІІ турі Всеукраїнського конкурсу наукових студентських робіт у галузі «Педагогічні науки» (у тому числі педагогічна і вікова психологія) (м. Переяслав-Хмельницький, 20.03.2009 р.).
Почесна грамота Інституту педагогіки НАПН України (наказ № 168-од від 08.10.2013 р.).
Подяка Міжвідомчої ради з координації наукових досліджень з педагогічних і психологічних наук в Україні (№ 2-7/385 від 17.10.2013 р.).
Грамота Національної академії педагогічних наук України (2015 р.).
Грамота управління освіти і науки Тернопільської обласної державної адміністрації (2016 р.).
Медаль «Академік М. Д. Ярмаченко» (рішення вченої ради Інституту педагогіки НАПН України від 19 травня 2016 р.).
Подяка управління освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації (3 березня 2017 р.).
Подяка за якісне керівництво студентською науковою роботою та формування наукового потенціалу сучасної молоді у ІІ турі Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт зі спеціальності «Початкова освіта» (м. Вінниця, 23 квітня 2019 р.).
Подяка міського голови Сергія Надала (жовтень 2020 р.).
Подяка проєкту «Фінська підтримка реформи української школи» («Навчаємось разом»), який фінансується Міністерством закордонних справ Фінляндії та ЄС, за участь в організації та проведенні онлайн-курсу «Осіння школа творців сучасних освітніх матеріалів для Нової української школи» для потенційних розробників освітніх матеріалів (10 грудня 2021 року).
Нагрудний знак «Відмінник освіти» (18 грудня 2023 р.).

Основні публікації
Корнієнко  С. М., Кодлюк Я. П. Батьківські збори у початкових класах: навчально-методичний посібник. 2-е вид. Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. 64 с. (Гриф МОН України).
Кодлюк  Я. П., Одинцова  Г. С. Розповіді про письменників: посібник для вчителя початкових класів. 2-е вид. Тернопіль: Підручники і посібники, 1998. 128 с. (Гриф МОН України).
Одинцова Г., Кодлюк Я. Цікавинки на уроках рідної мови: посібник для вчителів початкових класів. Тернопіль: Підручники і посібники, 2000. 128 с. (Гриф МОН України).
Кодлюк  Я. П. Формування уміння вчитися. Навчання і виховання учнів 1 класу: методичний посібник для вчителів / упор. Савченко О. Я. Київ: Вид-во “Початкова школа”, 2002. С. 60–77.
Савченко О. Я., Кодлюк Я. П. Організація роботи учнів з підручником. Навчання і виховання учнів 2 класу: методичний посібник для вчителів / упор. О.Я. Савченко. Київ: Вид-во „Початкова школа”, 2003. С. 109–124. 
Кодлюк Я. П. Аналіз і оцінювання шкільних підручників: дидактичний аспект. Підручник ХХІ століття. 2003. № 1–4. С. 72–79.
Кодлюк Я. Підручник для початкової школи: теорія і практика: монографія. Тернопіль: Підручники і посібники, 2004. 288 с. 
Кодлюк Я. П., Одинцова Г. С. Сто двадцять розповідей про письменників: довідник для вчителя початкових класів. Київ: Наш час, 2006. 203 с. (Гриф МОН України). 
Одинцова Г. С., Кодлюк Я. П. Цікаве мовознавство для молодших школярів: посібник для вчителя початкових класів. Київ: Наш час, 2006. 123 с. (Гриф МОН України).
Кодлюк Я.П. Теорія і практика підручникотворення в початковій освіті: підруч. для магістрантів та студ. пед. ф-тів. Київ: Інформаційно-аналітична агенція «Наш час», 2006. 368 с. (гриф МОН України). 
Педагогіка початкової школи: програма навчальної дисципліни (за вимогами кредитно-модульної системи) / укл.: Я. П. Кодлюк, З. М. Онишків. Тернопіль: ТНПУ ім. В. Гнатюка, 2007. 72 с. (гриф МОН України).
Корнієнко С. М., Кодлюк Я. П. Батьківські збори у початкових класах: зміст та методика проведення: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2008. 144 с. (гриф МОН України).
Кодлюк Я. П., Янченко О. Я. Робота з підручником на уроках у початковій школі: посібник для вчителя початкової школи / за ред. О. Я. Савченко. Київ: Наш час, 2009. 104 с. (гриф МОН України).
Науковий простір академіка Олександри Савченко / упоряд.: Я. П. Кодлюк, Т. Я. Довга, Л. М. Заліток, О. С. Покусова; за ред. Я. П. Кодлюк. Київ: Богданова А.М., 2012. 312 с. 
Кодлюк Я. П. Дидактика початкової школи: практичний курс: навчально-методичний посібник. Тернопіль: Астон, 2013. 160 с. (гриф МОНмолодьспорту України).
Кодлюк Ярослава. Суб’єктність молодшого школяра в навчальній діяльності. Початкова школа. 2013. № 1. С. 6–9. 
Одинцова Г. С., Кодлюк Я. П. Цікаве мовознавство в початковій школі: посібник для вчителя. Тернопіль: Підручники і посіб6ники, 2013. 208 с. 
Кодлюк Я. П. Підготовка студентів до формування в молодших школярів уміння вчитися. Теорія і методика навчання й виховання дітей дошкільного та молодшого шкільного віку: від історії до інновацій: монографія / за заг. ред. А. А. Сбруєвої, С. М. Кондратюк. Суми: видавничо-виробниче підприємство «Мрія», 2015. С. 412–429. 
Кодлюк Я. П. Ключові компетентності у змісті підручників для початкової школи. Проблеми сучасного підручника. 2016. Вип. 17. С. 182–191. 
Кодлюк Я. П. Підручник для початкової школи: дидактико-методичний аспект: навчально-методичний посібник. 2-е вид., переробл. і доп. Тернопіль: Вектор, 2016. 116 с. 
Корнієнко С. М., Кодлюк Я. П. Батьківські збори у початковій школі. Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2019. 152 с. 
Кодлюк Я. П., Погонець І. В. Тенденції ілюстрування підручників для початкових шкіл України другої половини ХХ століття (1950–1980 рр.). Імідж сучасного педагога. 2020. № 5 (194). С. 72–79. https://docs.google.com/viewerng/viewer?url=http://isp.poippo.pl.ua/article/viewFile/214953/pdf_98
Кодлюк Я.  П., Чекрій І. І. Розробка і створення електронного підручника для закладів загальної середньої освіти (за матеріалами ЮНЕСКО). Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. Том 81, № 1. С. 46–59. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23746 
Onyshkiv Z., Kodliuk Ya., Lesina T., Malyna O., Kichuk N. Areas Of Modernization Of Preparation Of Future Elementary School Teachers In The Countries Of The European Community. REVISTA TEMPOS E ESPOCOS EDUCACAO. 2021. Том 14. Вип. 33 С. 1–11. (Web of Science). Номер статті е15615.  URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/23162
Yaroslava Kodliuk, Nadiya Bibik, Ihor Kodliuk, Liubov Kodliuk, Olha Radchenko. School textbook as an object of pedagogical research. Second International Conference on History, Theory and Methodology of Learning (ICHTML 2021) : SHS Web of Conferences. (May 12-14, 2021). Kryvyi Rih, 2021. Vol. 104. P. 1–7. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/19052  
Радченко О. Я., Кодлюк Я. П. Педагогіка вищої школи: методичні рекомендації  для викладачів, магістрантів та студентів закладів вищої освіти. Тернопіль: Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка, 2021. 35 с. URL: http://catalog.library.tnpu.edu.ua:8080/e-lib/DocDescription?doc_id=253944
Кодлюк Я. П. Шкільний підручник. Енциклопедія освіти / Нац. акад. пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень; заст. гол. ред. В. І. Луговий, О. М. Топузов; відп. наук. секр. С. О. Сисоєва; редкол.: О. І. Ляшенко, С. Д. Максименко, Н. Г. Ничкало та ін. 2-ге вид., допов. та переробл. Київ: Юрінком Інтер, 2021. С. 1113. 
Методичні рекомендації щодо розроблення навчальних посібників для 1–2 класів закладів загальної середньої освіти, які заплановано видавати за кошти державного бюджету у 2023, 2024 роках / Кодлюк Я., Погонець І., Шатирко Л., Дзюбко Л., Зелінська Н., Зацерковна Р., Сельменська З. Лист ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» від 21.06.2022 № 22.1/10-790. К, 2022. С. 1–8. URL.: https://drive.google.com/file/d/1uBXF_hlp5O0oz13IEKN4ClprtRDSrUEw/view 
Кодлюк Я. П., Одинцова Г. С. Формування у молодших школярів усвідомленого читання засобами навчальних текстів підручника. Слово. Стратегії. Інновації: колективна монографія / за заг. ред. О. Турко, О. Янкович. Тернопіль: Осадца Ю.В., 2022. С. 6–62. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27259 
Кодлюк Я. П. Становлення і розвиток проблеми уміння вчитися як ключової компетентності молодших школярів: трохи особистого… Контексти творчості Олександри Яківни Савченко. Уміння вчитися як ключова здатність здобувачів початкової освіти в реаліях воєнного стану: збірник матеріалів ІІ Міжнародних педагогічних читань пам’яті О. Я. Савченко «Контексти творчості Олександри Яківни Савченко. Уміння вчитися як ключова здатність здобувачів початкової освіти в реаліях воєнного стану» (Україна, м. Київ, 3 листопада 2022 р.) (наукове електронне видання) / за заг. ред. Олега Топузова, Оксани Онопрієнко: Ін-т педагогіки НАПН України. Київ: Педагогічна думка, 2022. С. 59–65. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/27903
Кодлюк Я. Дидактична підготовка майбутніх учителів початкової школи: інноваційний контекст. Український педагогічний журнал. 2022. № 3. С. 175–183.  URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/28063
Кодлюк Ярослава, Погонець Іванна. Навчальний посібник для молодших школярів: наукові підходи до розроблення та створення. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: педагогіка. Тернопіль: ТНПУ імені Володимира Гнатюка, 2023. № 1. С. 77–84. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/handle/123456789/29582  
Кодлюк Ярослава, Одинцова Галина. Запитання як засіб формування усвідомленого читання молодших школярів: дидактико-методичний аспект. Український педагогічний журнал. 2024. № 2. С. 198–207. URL: https://uej.undip.org.ua/index.php/journal/article/view/757/874 
Кодлюк Я. П., Погонець І. В. Національний зміст в ілюстративному матеріалі підручників для початкових шкіл України, виданих у 90-х роках ХХ століття. Науковий вісник. Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2024. № 18. С. 39–47. URL:  http://journals.kogpa.te.ua/index.php/pedagogy/article/view/123 



Menu
Приймальна комісія
Тел. (098) 416-65-93 Тел. (063) 952-00-05 Тел. (0352) 53-39-58
Email: pk@tnpu.edu.ua
Офіційна скринька
Email: info@tnpu.edu.ua

Гаряча лінія
Тел. (0352) 43-58-80 Email: pravo@tnpu.edu.ua
Ресурси